چکیده:
این پژوهش به منظور مقایسه میزان اضطراب دانش آموزان مدارس نوشهر قبل از امتحانات انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهرستان نوشهر در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی ساده است که به طور تصادفی 50 کلاس درسی از مجتمعهای آموزش و پرورش انتخاب شد. تعداد کل نمونه آماری 100 نفر میباشد که بعد از انتخاب نمونه لازم به منظور جمعآوری دادهها از مقیاس زونگ استفاده شد. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون t استفاده شد. T محاسبه شده در سطح 0/001 معنیدار است و فرضیه H1 مورد تایید قرار گرفت. به عبارت دیگر بین میزان اضطراب دانش آموز قبل از امتحانات و در ایام امتحانات تفاوت وجود دارد و این تفاوت از لحاظ آماری معنیدار است. به این ترتیب فرضیه پیشنهادی پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
به عبارت ديگر بين ميزان اضطراب دانش آموز قبل از امتحانات و در ايام امتحانات تفاوت وجود دارد و اين تفاوت از لحاظ آماري معنيدار است .
بنابراين اضطراب به منزله بخشي از زندگي هر انسان ، يکي از مولفه هاي ساختار شخصيت وي را تشکيل ميدهد و از اين زاويه است که پاره اي از اضطراب هاي دوران کودکي و نوجواني را ميتوان بهنجار دانست و تأثير مثبت آنها را بر فرآيند تحول پذيرفت به عبارتي ديگر مي توان گفت که اضطراب در پاره اي از مواقع سازندگي و خلاقيت را در فرد ايجاد مي کند و بالعکس ، اضطراب مرضي نيز وجود دارد، چرا که حدي از اضطراب ميتواند سازنده و مفيد باشد و اغلب مردم بايد تجربه کنند، اما اين حالت ممکن است جنبه مزمن و مداوم بيابد که در اين صورت نه تنها نميتوان پاسخ را سازش يافته دانست بلکه بايد آن را به منزله منبع شکست و استيصال فرد تلقي کرد که فرد را از بخش عمده اي از امکاناتش محروم ميکند و طيف گسترده اي از اختلال هاي اضطرابي را که از اختلال هاي شناخته و بدن تا ترس هاي غيرموجه و وحشت زدگيها گسترده اند، به وجود ميآورند (دادستان ، ١٣٧٥).
بحث و نتيجه گيري دراين پژوهش سوال پژوهشي به اين صورت مطرح شد که آيا بين ميزان اضطراب دانش آموزان قبل از امتحانات و در ايام امتحانات تفاوت وجود دارد.
تحليل اين سوال نشان داد که بين ميزان اضطراب دانش آموزان قبل از امتحانات و در ايام امتحانات تفاوت وجود دارد و اين تفاوت معنيدار است .