چکیده:
سازمانها میبایست نسبت به نهادینه سازی فرهنگ خدمت در بین کارکنان خود اقدام نمایند.ضرورت تحول نظام اداری بیش از هر زمان دیگری احساس میشود که برای این منظور شناسایی مسائل ، مشکلات و چالشهای آن در اولویت قرار دارد. مشکلات و چالشهای نظام اداری دارای چندین بخش میباشدکه یکی از آنها فرهنگ خدمت میباشد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر فرهنگ خدمت در سازمانهای دولتی ایران انجام پذیرفته است که روش پژوهش از نوع پژوهش کاربردی و به صورت آمیخته میباشد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی تعداد 15 نفر از خبرگان و متخصصان و صاحب نظران حوزه مدیریت دولتی براساس روش غیر احتمالی قضاوتی انتخاب گردید و در بخش کمیجامعة آماری 301 نفر از کارکنان استانداری البرز که 157 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شده است نتایج نشان داده است که عوامل سازمانی ،عوامل فردی و عوامل محیطی از عوامل موثر بر فرهنگ خدمت بوده که در بعد سازمانی آموزش و یادگیری خدمت و رویکرد مدیریت و قدرت و در بعد فردی شفقت و مهربانی و الگوی ارتباطات و در بعد محیطی متغیر جمعیت شناختی و تفاوتهای فرهنگی در اولویت قرار دارند.
Organizations in today's changing world, considering the changes and transformations that have occurred in various fields, should take measures to institutionalize organizational culture among their employees. It seems that the necessity of reforming the administrative system is felt more than ever, and for this purpose, identifying its issues, problems and challenges is a priority. The problems and challenges of the administrative system have several parts, one of which is the culture of service. Therefore, this research has been carried out with the aim of identifying and prioritizing the factors affecting service culture in Iran's government organizations. The participants in the qualitative part were 15 experts and experts in the field of public administration based on the non-probability judgment method. By implementing it in the MAXQDA software, the components were identified and summarized, and 301 employees of Alborz governorate were included in the K section, 157 of whom were randomly selected. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used, and the research results were analyzed using Spss and PLS software.. And finally, it was determined that in the organizational dimension of education and learning, service and management approach and power, and in the individual dimension, compassion and kindness and communication pattern, and in the environmental dimension, demographic variable and cultural differences are prioritized.