چکیده:
هدف: تابآوری عاطفی یک ساختار چند بعدی است که توضیح میدهد چرا افرادی که با شرایط دشوار و پر استرس روبرو میشوند میتوانند به صورت مثبت عمل کنند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی علی اضطراب کرونا بر اساس تابآوری عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان در دانشجویان انجام گرفت. این مطالعه توصیفی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری آن متشکل از کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیمسال اول 1400 بودند. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسشنامههای تابآوری عاطفی، تنظیم هیجان و اضطراب کرونا پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که اضطراب کرونا با نمرهی کل تابآوری عاطفی و تنظیم هیجان ارتباط منفی و معناداری دارد همچنین تنظیم هیجان با نمره کل تابآوری عاطفی ارتباط مثبت و معناداری دارد (001/ 0> p). شاخصهای برازش مدل نیز مسیر تابآوری عاطفی بر اضطراب کرونا با میانجیگری تنظیم هیجان را تایید کرد. نتیجهگیری: از لحاظ کاربردی بر اساس نتایج میتوان گفت برنامه آموزش راهبردهای سازگاری راهکاری مناسب جهت بهبود تنظیم هیجان، افزایش تابآوری و کاهش اضطراب دانشجویان میباشد.
Aim: Emotional resilience is a multidimensional structure that explains why people who face difficult and stressful situations can act positively. The aim of this study was to predict corona anxiety based on emotional resilience with the mediation of emotion regulation in college students. Methods: This was a descriptive study using structural equation modeling method and its statistical population consisted of all students studying at Mohaghegh Ardabili University in the first semester of 1400 Persian calendar. A total of 250 individuals were selected through convenient sampling method who answered the online questionnaires on emotional resilience, emotion regulation and corona anxiety. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. Findings: The results of the correlation coefficients showed that the anxiety of Corona has a negative and significant relationship with the total score of emotional resilience and emotion regulation, and also the emotion regulation has a positive and significant relationship with the total score of emotional resilience (pConclusion: From a practical point of view, based on the results, it can be said that the adaptation strategies training program is a suitable solution for improving emotion regulation, increasing resilience and reducing students' anxiety.
خلاصه ماشینی:
پیشبینی علی اضطراب کرونا بر اساس تابآوری عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان در دانشجویان زهرا اخوی ثمرین1، پرویز پرزور2، شیرین احمدی3 1 (نویسنده مسئول)، دکتری مشاوره، استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی علی اضطراب کرونا بر اساس تابآوری عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان در دانشجویان انجام گرفت.
تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسشنامههای تابآوری عاطفی، تنظیم هیجان و اضطراب کرونا پاسخ دادند.
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف پیشبینی علی اضطراب کرونا بر اساس تابآوری عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان در دانشجویا انج .
در پژوهش حاضر جهت نرمال بودن متغیرها از آزمون آماری کولموگروف-اسمیرنف 4 استفاده گردیدکه نتایج آن نشان داد که دادهها دارای توزیع نرمال بودند و برای متغیرهای تنظیم هیجان، تابآوری عاطفی و اضطراب کرونا به ترتیب 09/0، 067/ و 064/ به دست آمد/.
بارهای استاندار شده مدل پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس تابآوری عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2.
نتایج تحلیل محاسبه مقدار T مدل پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس تابآوری عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان جدول3.
همچنین با توجه به اطلاعات جدول 2 میزان تأثیر غیرمستقیم تابآوری عاطفی بر اضطراب کرونا با میانجیگری تنظیم هیجان 23/0 بوده است.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف پیشبینی علی اضطراب کرونا بر اساس تابآوری عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان در دانشجویان انجام گرفت.
همچنین نتایج نشان داد که تنظیم هیجان ارتباط بین اضطراب کرونا و Stefens, D.