چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اوقات فراغت دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع تحلیل عاملی تاییدی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شهروندان شهر خرم آباد در سال 1401 در سطح شهر و مدارس فوتبال و آموزشگاه های هنری، کانون های زبان، کانون های فرهنگی - تربیتی و... بود که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 237 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. نتایج نشان داد پرسشنامه اوقات فراغت دانش آموزان تحلیل عاملی شده دارای 12 سوال و 4 مولفه (دغدغه مالی- معیشتی؛ دغدغه تربیتی- آموزشی؛ سبک زندگی مدرن و شهری؛ علاقه و استعداد فرزند) بوده و از لحاظ روان سنجی از پایایی، روایی و برازندگی خوبی برخوردار است. از پرسش نامه تحلیل عاملی شده اوقات فراغت دانش آموزان، می توان برای مطالعات مربوط به اوقات فراغت دانش آموزان استفاده کرد.
The present study was conducted with the aim of building and validating the questionnaire of students' free time. The method of the current research was a descriptive correlation type and a confirmatory factor analysis type. The statistical population of the research included all the citizens of Khorram-Abad city in 1401 at the city level and football schools and art schools, language centers, cultural-educational centers, etc. 237 people were selected as a statistical sample. The results showed that the questionnaire of students' free time factor analysis has 12 questions and 4 components (financial-livelihood concern; educational-educational concern; modern and urban lifestyle; child's interest and talent) and in terms of psychometric reliability, It has good validity and elegance. The factor analysis questionnaire of students' free time can be used for studies related to students' free time.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد پرسشنامه اوقات فراغت دانش آموزان تحليل عاملي شده داراي ١٢ سوال و ٤ مؤلفه (دغدغه مالي- معيشتي؛ دغدغه تربيتي- آموزشي؛ سبک زندگي مدرن و شهري؛ علاقه و استعداد فرزند) بوده و از لحاظ روان سنجي از پايايي، روايي و برازندگي خوبي برخوردار است .
بر همين اساس در مطالعه حاضر، به منظور سنجش متغير اوقات فراغت دانش آموزان ، از برخي از اين پرسش نامه ها و مطالعات استفاده شد که به کمک آن ١٢ سوال و ٤ مولفه (دغدغه مالي- معيشتي، سوالات ٤-٥-٦؛ دغدغه تربيتي- آموزشي، سوالات ٧-٨-١٢؛ سبک زندگي مدرن و شهري، سوالات ١-٣-١١؛ علاقه و استعداد فرزند، سوالات ٢-٩-١٠) ساخته شد و پس از ارائه آن ها به برخي اساتيد و صاحب نظران با ايجاد تغيراتي در متن سوال هاي پرسشنامه مقدماتي با همان ١٢ سوال تشکيل شد.
ميانگين و انحراف معيار مولفه هاي اوقات فراغت دانش آموزان متغيرها مينيموم ماکسيمم ميانگين انحراف معيار دغدغه مالي و معيشتي 3 15 13/27 2/99 دغدغه تربيتي و آموزشي 3 15 14/32 3/35 سبک زندگي مدرن و شهري 3 15 12/87 3/04 علاقه و استعداد فرزند 3 15 13/34 3/72 همان طور که اطلاعات جدول ٢، نشان ميدهد، مينيموم ، ماکسيمم ، ميانگين و انحراف معيار هر يک از متغيرها به تفکيک گزارش شده است .
جدول ٤-پايايي و بارهاي عاملي متغيرهاي پژوهش متغير بار عاملي آلفاي کرونباخ > 0,7 دغدغه مالي معيشتي 0/33 0/69 دغدغه تربيتي آموزشي 0/34 0/91 سبک زندگي مدرن و امروزي 0/67 0/94 علاقه و استعداد فرزند 0/89 0/94 همان گونه که اطلاعات جدول ٤ نشان ميدهد، مقدار آلفاي کرونباخ براي مولفه هاي اوقات فراغت دانش آموزان بالاتر از ٠/٧ محاسبه شده است که حاکي از پايايي مناسب مدل دارد.