چکیده:
تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روشهایی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه بهضرورت بهکارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوشآیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخطبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن میتواند یک ابزار مدیریتی مفید برای رهبران باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در شرکت پالایش گاز پارسیان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای است که در آن از روش پژوهش کیفی استفاده شده است. بهمنظور شناسایی ابعاد پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در سازمان، با 12 نفر از مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت پالایش گاز پارسیان به روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی مصاحبههای نیمهساختار یافته انجام پذیرفت و دادهها به شیوه تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 10 مضمون اصلی در قالب پیشایندها و پیامدهای فردمحور، گروهمحور، سازمانمحور و همچنین ابعاد شوخطبعی سازمانی گردید. نتایج این پژوهش به درک اثرات و عملکرد شوخطبعی در محیطهای سازمانی کمک خواهد کرد.
Focusing on creating a joyful organizational environment is one of the ways in which human resource management can create a better working life for employees. Due to the necessity of applying and using new approaches in the management of interpersonal relationships and making the workplace environment pleasant, having a sense of humor and knowing how to use it can be a useful management tool for leaders. Therefore, the purpose of this research is to design the model of antecedents and consequences of humor in Parsian Gas Refinery Company. This research, in terms of objective, is typically applied-developmental and has been done by applying a qualitative research method. In order to identify the dimensions of the antecedents and consequences of organizational humor, semi-structured interviews were conducted with 12 managers and supervisors of different units of Parsian Company using non-probability judgment and snowball sampling method and the data were analyzed using a thematic analysis method. The findings led to identify 10 main themes that were categorized into individual-oriented, group-oriented, organization-oriented antecedents and consequences, and also the dimensions of organizational humor. The results of present research will help to understand the effects and performance of humor in organizational environments.