چکیده:
هدف پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی درس" اخلاق حرفه ای" برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه" شاخه فنی حرفهای و کاردانش" و اعتبار سنجی آن از دیدگاه برنامه ریزان درسی و هنر آموزان بوده است. رویکرد تحقیق، "ترکیبی"و هدفآنکاربردی است. جامعه متشکل از برنامهریزاندرسی و هنرآموزان است. نمونه شامل 30 نفر از متخصصان که به صورت هدفمند و 335 نفر از هنرآموزان بودند که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای حاصل از تحلیل اسناد با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از طریق آزمون خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از یافتههای این تحقیق، ارائه چارچوب برنامه درسی "درس اخلاق حرفه ای" و اعتبارسنجی مولفههای اخلاقحرفهای است که مورد تایید نمونههای موردبررسی در این پژوهش قرار گرفته است. بطوریکه در عنصر روشهای یاددهی-یادگیری نتایج تحلیل عامل نشان داد که: "اهداف" با بار عاملیz=68. 34 و"محتوا" با بارعاملی z=72. 12 و "فعالیتهای یادگیری " (روش تدریس) بابارعاملی z=62. 74 و"روشهای ارزشیابی" با بارعاملی z=58. 83 به ترتیب تعیین کننده چارچوب برنامه درسی درس اخلاق حرفهای هستند و همچنین ضریب آلفای کرونباخ بالای 87 درصد بیان کننده پایایی قابل قبول عناصر برنامه درسی است. اعتبار چارچوب نهایی برنامه درسی مورد تایید قرار گرفت. گزارههایالگوی نظری با گزارههای مستخرج در ارتباط با اهداف، محتوا، فعالیتهای یادگیری مولفههای اخلاقحرفهای درمطالعات انجام شده، همخوانی دارد.
The purpose of the research was to design a curriculum model for the course "Professional Ethics" for second year high school students of "Technical Vocational and Professional Branch" and validate it from the point of view of curriculum planners and students. The research approach is "combined" and its purpose is applied. The community consists of curriculum planners and art students. The sample included 30 specialists who were purposefully selected and 335 students who were randomly selected in a cluster. The data obtained from the analysis of the documents were analyzed with the researcher-made questionnaire tool through the chi-square test. From the findings of this research, the presentation of the "Professional Ethics Course" curriculum framework and the validation of the professional ethics components are confirmed by the examined samples in This research is placed. In the element of teaching-learning methods, the results of the factor analysis showed that: "goals" with a factor load of z=68.34, "content" with a factor load of z=72.12, "learning activities" (teaching method) with a factor load of z=62.74, and "evaluation methods" "with a factor loading of z=58.83 respectively determine the curriculum framework of the professional ethics course and also the Cronbach's alpha coefficient above 87% indicates the acceptable reliability of the curriculum elements. The validity of the final curriculum framework was confirmed. The propositions of the theoretical model are consistent with the propositions extracted in relation to the goals, content, and learning activities of the professional ethics components in the conducted studies.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب ذکر اين پژوهش داراي فرضياتي است : فرضيه هاي تحقيق : ١-توزيع نظر متخ صصان برنامه ريزي درسي و هنرآموزان در خصوص تناسب اهداف برنامه درسي درس "اخلاق حرفه اي" براي دانش آموزان شاخه فني و حرفه اي و کاردانش با مولفه هاي اخلاق حرفه اي يکسان است .
٣-توزيع نظر متخ ص صان برنامه ريزي درسي و هنرآموزان در خصوص تناسب روش هاي ياددهي -يادگيري برنامه درسي درس " اخلاق حرفه اي "براي دانش آموزان شاخه فني و حرفه اي و کاردانش با مولفه هاي اخلاق حرفه اي يکسان است .
٤-توزيع نظر متخ ص صان برنامه ريزي درسي و هنرآموزان در خ صوص تناسب شيوه هاي ارزشيابي اهداف برنامه درسي درس "اخلاق حرفه اي" براي دانش آموزان شاخه فني و حرفه اي و کاردانش با مولفه هاي اخلاق حرفه اي يکسان است .
از آنجاييکه در همگي عوامل مربوط به مولفه "محتوا "در سطح خطاپذيري ٥ درصد و درجه آزادي ٢ مقدار ســطح معناداري کمتر از ٠,٠٥ اســت و مقادير بدســت آمده از آزمون خي دو از مقدار جدول بزرگتراست ، لذا فرض صفر مبني بر يکسان نبودن هنرآموزان و متخص صان فن ، رد و فرض تحقيق پذيرفته مي شود به اين ترتيب که تفاوت معناداري بين ديدگاه دو گروه درمورد مناسب بودن ويژگي هاي مربوط به عوامل مؤلفه محتوا در چارچوب برنامه درســـي " درس اخلاق حرفه اي" وجود ندارد و هر دو گروه در مورد مناسب بودن آنها اتفاق نظر دارند.