چکیده:
استانداردسازی، فرایندی برای بکارگیری مجموعه ای از قوانین برای کسب مزایا از یک رویکرد مرتب در یک فعالیت معین است. یکی از ابزارهای یکپارچه سازی فرایندهای سازمان در جهت تسهیل انجام فعالیتهای عملیاتی استانداردسازی فرایندها می باشد. در سند راهبردی گمرک در افق ۱۴۰۵ بیان شده است، عمده ترین نقاط ضعف این سازمان مرتبط با فرایندهای سازمانی است که برخی از آنها شامل رشد نامتوازن فرایندهای گمرکی، عدم اجرای بازنگری مدیریتی فرایندها و ضعف در ساختار فرایندی است. پژوهش حاضر با هدف کاهش هزینهها، بهبود ساختار فرایندی، بهبود همکاری، تسهیل تصمیم گیری در سازمان گمرک مدلی برای استانداردسازی فرایندهای گمرک با استفاده از مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت فرایند ارائه کرد. در این پژوهش از روش علم طراحی استفاده شده است. دلیل انتخاب این روش جهت تغییر نگاه از مسئله محوری به راهحل محوری است. داده های پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل مضمون و مضامینی که براساس مصاحبه انجام شده با ۱۱ نفر از خبرگان گمرک که به روش هدفمند انتخاب شده اند، جمع آوری شد. نتایج پژوهش حاضر به دو بخش اصلی تقسیم می شود، بخش اول به چگونگی استانداردسازی فرایندهای سازمانی و بخش دوم به پیامدهای حاصل از استانداردسازی فرایندهای سازمانی اشاره دارد.
Standardization is the process of applying a set of rules to obtain the benefits of an orderly approach in a given activity. One of the tools for integrating the organization's processes in order to facilitate the implementation of operational activities is the standardization of processes. It is stated in the strategic document of Customs in Horizon 1405, the main weaknesses of this organization are related to organizational processes, some of which include the unbalanced growth of customs processes, lack of implementation of management review of processes, and weakness in the process structure. The current research aimed to reduce costs, improve the process structure, improve cooperation, and facilitate decision-making in the customs organization, presented a model for the standardization of customs processes using IT management and process management. In this research, the method of design science has been used. The reason for choosing this method is to change the view from a central problem to a central solution. The data of the current research was collected using thematic analysis and themes based on the interviews conducted with 11 customs experts who were selected in a purposeful way. The results of the current research are divided into two main parts, the first part refers to the standardization of organizational processes and the second part refers to the consequences of the standardization of organizational processes.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف کاهش هزينه ها، بهبود ساختار فرايندي، بهبود همکاري ، تسهيل تصميم گيري در سازمان گمرک مدلي براي استانداردسازي فرايندهاي گمرک با استفاده از مديريت فناوري اطلاعات و مديريت فرايند ارائه کرد.
در اين خصوص داشتن داده هاي يکپارچه و استاندارد شده و همچنين فرآيندهاي استاندارد شده با استفاده از فناوري اطلاعات باعث کاهش هزينه ها، بهبود همکاري و تسهيل تصميم گيري براي مديريت ميشود (شافرماير، ٢٠١٠).
استانداردسازي محصول و ارائه چارچوبي براي رسيدن به محصولات بحيرايي ٢٠١٤ فرايند استاندارد از طريق استانداردسازي فرايندها شناسايي و توسعه عوامل کليدي موفقيت مديريت فرايندهاي کسب وکار و ارائه حاجي صادقي و ١٣٩٠ مديريت فرايندهاي کسب و چارچوبي براي ارزيابي ميزان آمادگي سازمان ديگران کار جهت پياده سازي موفق مديريت فرايند کسب وکار مهندسي مجدد فرايندهاي ارائه چارچوبي جهت رفع نارساييها و انجام اعرابي و همکاران ١٣٩٠ گمرکي يکپارچگي در فرايندهاي واردات در گمرک ٣ روش تحقيق روش پژوهش استفاده شده در اين پژوهش ، روش علم طراحي است .
مصنوع ارائه شده در پژوهش حاضر براساس استانداردسازي فرايندهاي سازماني گمرک به کمک مديريت فناوري اطلاعات و مديريت فرايند ارائه شده است .