چکیده:
گسترش مباحث مربوط به مدیریت کیفیت در طول زنجیره تامین و همچنین حرکت مفهوم عملکرد سازمانی به توسعه پایدار و تلفیق این سه حوزه با یکدیگر، زمینه تحقیقاتی نوظهوری در مدیریت کیفیت زنجیره تامین پایدار (SSCQM) ایجاد نمود. این پژوهش در جستجوی این است که آیا SCQM بر توسعه پایدار سازمانی موثر است یا خیر؟ ابعاد SCQM در 7 و توسعه پایدار در 3 بعد تعریف شدند؛ اثرات هریک از ابعاد SCQM با رویکرد PLS-SEM بر توسعه پایدار سازمانی با دادههای حاصل از 184 پرسشنامه تکمیلی بوسیله کارشناسان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه گیلان تحلیل شد. تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و با توجه به بررسی رابطه بین متغیرها، از نوع همبستگی محسوب میشود. در مدل اندازهگیری جهت بررسی پایایی، از معیار پایایی مرکب و آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی از معیار روایی همگرا و روایی افتراقی استفاده شد که با توجه به مقادیر آنها، مدل اندازهگیری از پایایی و روایی مناسبی برخورد است. در مدل ساختاری ضرائب مسیر و مقدار t نشان داد که همه ابعاد SCQM حداقل در یک مسیر بر ابعاد توسعه پایدار دارای اثر معنیدار هستند؛ بنابراین میتوان بیان کرد که ابعاد SCQM، بر توسعه پایدار سازمانی تاثیر دارد. سازه تمرکز بر مشتریان بر توسعه اقتصادی دارای قویترین اثر بوده و دو سازه رهبری کیفیت زنجیره تامین و سیستم اطلاعاتی کیفیت زنجیره تامین بر هر سه بعد پایداری اثر معنیدار دارند.
The expansion of issues related to quality management along the supply chain, as well as the movement of the concept of organizational performance to sustainable development and the integration of these three areas together, created an emerging research field in sustainable supply chain quality management (SSCQM). This research is looking for whether SCQM is effective on sustainable organizational development or not. SCQM dimensions were defined in 7 and sustainable development in 3 dimensions; The effects of each of the dimensions of SCQM were analyzed with the PLS-SEM approach on sustainable organizational development with the data obtained from 184 supplementary questionnaires by the experts of the National Oil Products Distribution Company of Gilan region. The research, in terms of practical purpose and in terms of collecting descriptive-survey data and considering the relationship between variables, is considered to be of correlational type. In the measurement model, composite reliability and Cronbach's alpha were used to check reliability, and convergent validity and discriminant validity were used to check validity, and according to their values, the measurement model has adequate reliability and validity. In the structural model, path coefficients and t value showed that all SCQM dimensions have a significant effect on sustainable development dimensions at least in one path; Therefore, it can be said that SCQM dimensions have an impact on sustainable organizational development. The construct of focusing on customers has the strongest effect on economic development, and the two constructs of supply chain quality leadership and supply chain quality information system have a significant effect on all three dimensions of sustainability.
خلاصه ماشینی:
(باستاس و ليانج ، ٢٠١٩ به نقل از خدائي و ملکينژاد، ٢٠١٩) شکل (١) روند تاريخي در اين زمينه را نشان مي دهد: )به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (١): تکامل مديريت زنجيره ي تأمين تا رسيدن به مديريت کيفيت زنجيره ي تأمين پايدار (باستاس و لياناج ، ٢٠١٨، به نقل از خدائي و ملکينژاد، ٢٠١٩) با توجه به مطالب بيان شده شايسته است که موضوع مديريت کيفيت زنجيره تأمين پايدار (SSCQM) بيشتر و دقيق تر مورد توجه شرکت ها و محققين قرار گيرد و از آنجائيکه با بررسي صورت گرفته ، در مطالعات داخلي نيز به اين موضوع به طور خاص پرداخته نشده است و ميتوان آن را به عنوان يک شکاف تحقيقاتي در نظر گرفت ، لذا اين مطالعه به دنبال پاسخ به اين سوال است که : آيا ابعاد مديريت کيفيت زنجيره تأمين (SCQM) بر دستيابي توسعه پايدار سازماني تأثير دارد يا خير؟ براي پاسخ به سوال فوق ، ابتدا SCQM و ابعاد آن تعريف ، سپس ابعاد توسعه پايدار سازماني بيان ميگردد؛ به طور خلاصه ادبيات تحقيق مورد بررسي قرار گرفته ، مدل مفهومي تحقيق بيان شده و داده هاي حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدل معادلات ساختاري (رويکرد حداقل مربعات جزئي (PLS١)) مورد تحليل قرار گرفته و در بخش پاياني نتايج ارائه ميشود.
(استادي و همکاران ، ٢٠١٩) خدائي ميدانشاه و مالکينژاد (٢٠١٩) به بررسي تحليلي مديريت کيفيت زنجيره ي تأمين پايدار در صنعت محصولات کنجدي استان يزد پرداخته و نتايج پژوهش حاکي از آن است ،١٦ بعد شناسايي شده از ادبيات پژوهش با استفاده از فنون مدل سازي ساختاري تفسيري در پنج سطح کلي قرار مي گيرد.