چکیده:
زمینه و هدف: در جهان امروزی، کارکنان دارایی مهمی برای سازمانها به حساب میآیند. سازمانها بایستی بتوانند کارکنانشان را، در زمینه سرمایهگذاریهایی که به منظور فضای رقـابتی انجـام میدهنـد، همراه کننـد و تنهـا راهـی که در این زمینـه وجـود دارد، دلبسـته کـردن آنهـا به شغلشــان است. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی دلبستگی شغلی کارکنان در صنعت بانکداری است. روششناسی: پژوهش حاضر مبانی فلسفی تفسیری داشته و جهتگیری آن توسعهای است. رویکرد این پژوهش استقرایی و از روش کیفی برای انجام آن استفاده شده است. نوع پژوهش میدانی و استراتژی نظریه داده بنیاد مورد استفاده بوده است. نمونهگیری نظری از طریق مصاحبه با 10 مدیر صنعت بانکداری در کرمانشاه به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انجام شد. طبقات کدگذاری باز با انجام کدگذاری محوری به یکدیگر پیوند داده شدند و برای شکل دادن تئوری داده، در طی کدگذاری انتخابی پالایش شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش در قالب مدل پارادایمی دلبستگی شغلی کارکنان بهعنوان مقوله محوری (سرزندگی، فدایی شدن، مجذوب شدن، مطرح شدن)، شرایط علّی (الزامات-منابع شغلی، منابع سازمانی، منابع فردی و منابع معنوی)، عوامل زمینهای (ملاحظات فرهنگی، ملاحظات فنآورانه، ملاحظات سیاسی، شرایط جمعیتی و اجتماعی، ملاحظات اقتصادی و قوانین فرادستی بانک)، شرایط مداخلهگر (برند سازمانی)، راهبردها (استراتژی سازمانی تخصصی، استراتژی فردی یا غیرسازمانی، استراتژی توانمندسازی) و پیامدها (الزامات-منابع شغلی و منابع سازمانی، منابع فردی-معنوی) طراحی شده است. نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند راهنمایی برای برنامهریزی استراتژیک مدیران در صنعت بانکداری باشد که با تحقق مفهومپردازی دلبستگی شغلی کارکنان از مزایای آن بهرهمند شوند.
Background and Purpose: In today's world, employees are an important asset for organizations, organizations must be able to involve their employees in the investments they make in order to compete in a competitive environment and only one way What exists in this field is to attach them to their job. Therefore, the purpose of this study is to design an E.E model for employees in the banking industry.Methodology: The present study has interpretive philosophical foundations and its orientation is developmental. The approach of this research is inductive and a qualitative method has been used to do it. The type of field research and Grounded Theory stra. of the foundation have been used. Theoretical sampling was done through interviews with 10 managers of the banking industry in Kermanshah as participants in the study. The open coding classes were linked together by axial coding and refined during selective coding to form a theory.findings: Findings are designed in the form of a paradigm model of E.E as a Central category (Vigor, Dedication, Absorption, Being Known), Causal Conditions (Job Demands-Res., Organizational, Individual, Spiritual Res.), Contextual factors (Cultural con, technological con., Political con., demographic and social con, economic con. and the bank's superior rules), Intervening conditions (Organizational Brand), Strategies (Specialized Organizational, Individual or Non-Organizational, Empowerment Stra.) and Consequences (Job Demands-Res. & Organizational, Individual & Spiritual Res.).Conclusion: The proposed model can be a guide for strategic planning of managers in the banking industry to benefit from the realization of the concept of E.E.