چکیده:
دلهره، اضطراب و افسردگی، از جمله بیماریهای بشری است که تاثیرات اجتماعی فراوانی نیز به همراه دارد؛ پدیدهای که دانشمندان علوم مختلف، از آن بهعنوان بلای عصر مدرن یاد کرده و علاجاش را امری لازم برای بقاء جامعه دانستهاند. در مطالعات بنیادین حوزههای علوم اجتماعی، روانشناسی و هنر، راههای مختلفی برای رفع و علاج این بیماری تنشزا که نقش زیادی در ایجاد بحرانها و نابهنجاریهای اجتماعی دارد، ارائه میشود من جمله: مشاورههای روانکاوانه، درمانهای بالینی و ایجاد روحیه نشاط و انبساط خاطر. یکی دیگر از این راهها، استفاده از ظرفیتهای هنری سینمای ایران است. هدف پژوهش آن است که اثبات کند سینمای ایران میتواند با تاسی از طنز شیرین و بذلهگوی ایرانی، چنین هدفی را محقق سازد. پس، پژوهش حاضر با نگاهی توصیفی - تحلیلی، ارزشهای طنز سینمایی برای غلبه بر بحرانهای یادشده را بررسی میکند؛ در کنار آن، دیگر ثمرات اجتماعی و هنری این سینما نیز بررسی میشود. سئوال اصلی پژوهش آن است که سینمای طنز چگونه میتواند در عین آگاهی بخشی و حفظ جنبههای زیباییشناسانهاش، رویکردی کنشی در جوامع پرتنش داشته باشد؟
Stress, anxiety and depression are among the human diseases that have many social effects; A phenomenon that great writers have referred to as the scourge of the modern age and have considered its cure necessary for the survival of any society. In fundamental studies in the fields of social sciences, psychology and art, various ways to eliminate and treat this stressful disease and its role in creating social crises and abnormalities are offered, including: psychoanalytic counseling, clinical therapies and creating a spirit of vitality and expansion of mind. In this regard, the use of artistic capacities with reference to political, customary conditions and values arising from historical and religious identities is common. For example, the use of the language of "humor" in Iranian society is a precedent and widespread. The verbal (allegorical) and pictorial (allegorical) form of Iranian humor, with all its long history today, has changed due to the spread of digital arts, especially in cinema, and offers subsequent interpretations; Which is not to the liking of commentators. He calls humor ridiculous, superficial and superficial; Humor, on the other hand, is a conscious and precise way to reduce stress; And of course informing the community. The present study, with a descriptive-analytical view, examines the values of using social humor to treat these crises through the art of cinema; In an age when the desire for text in cinematic works has decreased and the attention to formative or background knowledge has increased.