چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تبیین جامعه شناختی زمینههای موثر بر نابرابری جنسیتی در دستگاههای اجرایی در سال 1400 انجام شد.این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و کمی است.جامعه آماری این پژوهش 8200 هزار نفر از کارکنان دستگاههای اجرایی شهر کرمان است.حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 400 نفر انتخاب شد .شیوه نمونهگیری خوشهای است . ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و روایی پرسشنامه توسط آلفا کرونباخ 79/ 0بهدستآمده و پایائی صوری و محتوایی پرسشنامه تائید شد. روش تجزیهوتحلیل آماری حداقل مربعات جزئی(pls)می باشد. یافتههای این پژوهش نشان داد که از میان زمینههای فرهنگی رسانهها، ایدئولوژیهای مردسالارانه، سرمایه فرهنگی، عقاید قالب، آموزش و شیوه جامعهپذیری جنسیتی به ترتیب بر نابرابری جنسیتی در ادارات شهر کرمان تاثیر گذاشته است. نتیجه این یافتههای تاییدی است بر این موضوع که عامل فرهنگی نقش موثری در نابرابری جنسیتی در دستگاه های اجرایی شهرکرمان دارد.آموزش نهاد خانواده که بخش عهده ایی از فرآیند اجتماعی شدن و جامعهپذیری جنسیتی در آنجا انجام میشود، از دیگر راهکارهایی است که برای کاهش نابرابریهای جنسیتی در نسلهای آینده باید به آنها توجه نمود.
The aim of this study was to explain the cultural contexts affecting gender inequality in the executive apparatus in 1400. This study is based on the purpose of including quantitative applied research. The statistical population of this research is 8200 thousand employees of the executive apparatus in Kerman. Based on Morgan's table, 400 people were selected. The sampling method is cluster sampling.The research tool is a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha 0.79 and the formal and content reliability of the questionnaire was confirmed. Method of statistical analysis of partial least squares (pls).The findings of this study showed that among the cultural contexts of the media, patriarchal ideologies, cultural capital, stereotypes, education and gender socialization methods have affected gender inequality in Kerman city administrations, respectivelyThe result of these findings is a confirmation that the cultural factor plays an effective rolegender inequality in the executive bodies of Kerman.Education of the family institution, which is a responsible part of the process of socialization and gender socialization, is the solution that should be paid attention to in order to reduce gender inequalities in future generations.