چکیده:
علی رغم اهمیت صنایع دستی در اقتصاد روستایی، این صنایع در بسیاری از مناطق کشور از جمله روستای اورامانات تخت جایگاه اولیه خود را از دست داده است. از جمله راهکارهای حل این مسأله بهبود بازار صنایع دستی است. با توجه به اینکه گردشگران در مناطق روستایی گردشگرپذیر، خریداران اصلی صنایع دستی هستند، بررسی رفتار خرید آنها میتواند به بهبود بازار صنایع دستی کمک کند. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل مرتبط با رفتار حمایت گرایانه بر رفتار خرید صنایع دستی از سوی گردشگران انجام شد. جامعه آماری پژوهش گردشگرانی بودند که در خرداد ماه 1399 به روستای اورامانات تخت در شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان سفر کرده بودند (300 =N). تعداد 173 گردشگر به عنوان نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به سه صورت روایی شکلی، سازه (توسط استادان دانشگاه) و تشخیصی و همچنین پایایی آن به دو صورت پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد عوامل مرتبط با رفتار حمایت گرایانه (نگرانی همدلانه، شباهت ادراکی، میهن پرستی محلی و نگرانی اجتماعی) اثر مثبت و معنی دار بر نگرش گردشگران نسبت به صنایع دستی روستایی دارند. همچنین نگرش، اثر مثبت و معنی داری بر قصد و رفتار خرید گردشگران نسبت به صنایع دستی روستایی داشت. ازاین رو پیشنهاد می شود بستر لازم برای برانگیختن رفتار حمایت گرایانه گردشگران در راستای حمایت از صنایع دستی روستایی از طریق رسانه های مختلف فراهم شود.
Despite the importance of handicrafts in the rural economy, these industries have lost their initial position in many parts of the country, including the village of Oramanat Takht. One of the solutions to this problem is to improve the handicraft market. Given that tourists are the main buyers of handicrafts in touristic rural areas, investigating their buying behavior can help improve the handicraft market. Therefore, the present study was conducted to investigate the role of factors related to helping behavior on tourists' buying behavior towards rural handicrafts. The statistical population of the study was tourists who had traveled to Oramanat Takht village in Sarvabad county located in Kurdistan province in June of 2020 (N= 300). Using a table of Karajsi and Morgan and Convenience Sampling method 173 tourists were selected as sample. The data-gathering tool was a questionnaire, which its validity was evaluated in three ways: Form, construct (By university professors) and discriminant; and its reliability were investigated through the composite reliability and Cronbach's alpha Using SmartPLS software. The results of data analysis showed that the factors related to helping behavior (Empathic concern, Perceived similarity, Local patriotism, and Social concern) have positive and significant impact of on tourists' attitude towards rural handicrafts. In addition, attitude towards handicrafts had a positive and significant effect on the intention and buying behavior of tourist towards rural handicrafts. Therefore, it is suggested that the necessary platform be provided to stimulate the helping behavior of tourists in order to support rural handicrafts through various media.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحليل دادهها نشان داد عوامل مرتبط با رفتار حمايت گرايانه (نگراني همدلانه ، شباهت ادراکي ، ميهن پرستي محلي و نگراني اجتماعي ) اثر مثبت و معني دار بر نگرش گردشگران نسبت به صنايع دستي روستايي دارند.
بررسي پيش نگاشته ها نشان مي دهد رفتار خريد از قصد و نگرش مصرفکننده تأثير مي پذيرد، به علاوه بر پايه يافته هاي پژوهش اسکالرود و وين (٢٠١٩ ,Skallerud and Wien)، عوامل مرتبط با رفتار حمايت گرايانه از قبيل نگراني هاي اجتماعي ٢، نگراني همدلانه ٣، شباهت ادراک شده ٤ و ميهن پرستي محلي ٥ بر نگرش اثرگذار هستند.
Local patriotism نگرش، قصد و رفتار خريد گردشگران نسبت به صنايع دستي روستايي نگرش تمايل فرد براي پاسخ مطلوب يا نامطلوب به يک شخص ، نهاد، شي يا رويداد معمول است (٢٠٠٥ ,Ajzen).
همسو با اين يافته در پژوهش هاي ديگر اثر مثبت و معنادار نگرش بر قصد خريد گزارش شده است Bianchi, 2017; Paul et al.
اثر مثبت قصد خريد بر رفتار خريد در برخي پژوهش هاي پيشين نيز گزارش شده است ( ,Singh and Verma ;٢٠١٨ ,Choe and Kim ٢٠١٧).
Tangney et al)، شباهت ادراکي ( ,Hwang and Han ;٢٠١٦ ,Choi and Mattila ٢٠١٥ ,Hyun and Han ;٢٠١٥)، نگراني اجتماعي ( Skallerud ;٢٠٠٠ ,Granzin and Painter ٢٠٠٧ ,Snyder and Omoto ;٢٠١٩ ,and Wien) و ميهن پرستي محلي (٢٠٠٣ ,Moon) بر نگرش به صنايع دستي گزارش شده است .
International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(5): 132-150.