چکیده:
به عقیده برخی از محققان، مدرنیته عصر جدیدی را ایجاد کرده است که به عصر ارتباطات مشهور است و بر اساس آن گسترش و تسریع تبادل اطلاعات از طریق رسانههای جدید باعث شده تا افراد در سراسر جهان با افکار جدیدی آشنا شده و حتی برخی اوقات هویت و افکار سنتی انسانها که سابقهای چند هزار ساله دارد، تضعیف شده و عقاید جدیدی در جامعه ترویج یابد. در این راستا، هدف این پژوهش آزمون تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانههای اجتماعی بر روی تمایل زنان به برابری جنسیتی میباشد. جامعه آماری این پژوهش سراسر زنان ایران و با استفاده از یک نمونه 733 نفری است که توسط مرکز پیمایش ارزشهای جهانی (WVS) در سال 2020 (موج هفتم) جمعآوری شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اولا رسانههای اجتماعی به طور مستقیم بر روی تمایل زنان ایرانی به برابری جنسیتی تاثیر معنیدار و مثبتی دارد و با افزایش چنین گرایشاتی در زنان میشود. ثانیا، رسانههای اجتماعی به طور غیر مستقیم و از طریق سه متغیر میانجی بیاعتنایی، بیاعتقادی و حق انتخاب نیز بر روی تمایل به برابری جنسیتی تاثیر مثبت و معنیداری داشته است.
For some scholars, Modernism has given rise to the emergence of new era that is known as the age of communication which accelerated sharing and spreading of the information. As a result, people can be familiar with new ideas and communicate with each other across the world. Sometimes, due to new social media traditional and ancient ideas have been declined and replaced by new ones. The ongoing research concentrates on the direct and indirect impact of the social media on women tendency to sexual equality. All Iranian women and a sample of 733 women, in fact, comprises our database which have been collected by World Values Survey (WVS) in 2002 (seventh wave). Our findings show, in the first place, social media directly mark their impact on the tendency of Iranian women to sexual equality and accelerate such tendencies. And, on the other hand, social media indirectly lead Iranian women towards sexual equality via three variables; indifference mediate, unbelief, and right to choose. Thus, these variables both positively and considerably have influenced Iranian women sexual equality tendencies