چکیده:
زمینه و هدف: دستیابی به والدین، برقراری ارتباطات تعاملی و ارائه توضیحات و خدمات مهدهای کودک، مهمترین عامل تصمیمگیری والدین در انتخاب بهترین مرکز جهت شروع تربیت کودکان بوده که در سلامت روان آنان در بدو ورود به جامعه تأثیر فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف شناخت مجموعه عوامل مؤثر در اجازه والدین در برقراری ارتباط مهدهای کودک (شرکتهای ارائهدهنده خدمات) با آنان با تأکید بر نقش حریم خصوصی والدین و کودکان اجرا شد.
روش: این پژوهش در دو مرحله کیفی اجرا شد: مرحله ۱: فراترکیب (متاسنتز) با بررسی بالغ بر150 مقاله داخلی و خارجی، مرحله ۲: تحلیل محتوا با مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 25 تن از استادان، مدیران، و مشتریان (والدین) خاص مهدهای کودک استان گیلان. در مرحله ۲ کدگذاری انجام و از روش دلفی فازی مدل حاصل از مرحله ۱ مورد واکاوی قرار گرفت. سنجش پایایی با ضریب کاپا-کوهن انجام شد.
یافتهها: شاخصهای مدل حاصله از مرحله فراترکیب «نگرانی درباره حریم خصوصی»، «تمایل به حریم خصوصی» و «اجازه» به طور مشترک هر 3 با وزن 0/065 بیشترین وزن را داشته و در رتبه 2 شاخص «فرهنگ» 0/062 بود. در مرحله ۲ از دیدگاه مدیران و صاحبنظران «حضور اجتماعی»، «نگرانیهای مربوط به مجوز برنامه»، «تجربه آنلاین قبلی» و «هزینهها (مداخلهگری)» پایینتر از حد میانگین بوده و میبایست از مدل حاصله از مرحله فراترکیب حذف میشدند. با توجه به ضریب کاپا-کوهن (0/795) و سطح معناداری آن، از نظر خبرگان پژوهش، آزمون دارای پایایی قابل قبول در بخش فازی بوده است. در این فاز بر اساس نظر خبرگان، «فرهنگ» بهعنوان یک عامل مؤثر در مدل لحاظ شد.
نتیجهگیری: در مرحله 2 بعد از سنجش مدل (حاصله از مرحله فراترکیب) توسط خبرگان و حذف 4 عامل رد شده از نظر آنان، مدل نهایی حاصل شد که آزمون کمّی آن در پژوهشهای آتی پیشنهاد شد. استلزامات پژوهش حاضر و نقش حریم خصوصی در سلامت روان کودک نیز مقاله مورد بحث قرار گرفت.
Background and Purpose: The most important decision-making factor for parents in choosing the best center for the initial education of children, which has a significant impact on their mental health when they enter society, is reaching parents and establishing interactive communication, providing explanations and services of kindergartens. The current research was carried out with the aim of knowing the set of effective factors in allowing parents to communicate with kindergartens (companies providing services), emphasizing the role of privacy for parents and children.
Method: This research was conducted in 2 qualitative phases. First: A Meta-synthesis with a review of over 150 domestic and foreign articles, Second: Content analysis with semi-structured interviews with 25 professors, managers, and special customers of kindergartens in Guilan province. In phase 2, coding was done and the model obtained from phase 1 was analyzed using the fuzzy-Delphi method. The Kappa kohen coefficient was calculated to measure the reliability.
Results: The indices of the model obtained from the Meta-synthesis phase of "Privacy concern", "Disposition toward privacy" and "Permission" together with a weight of 0.065 had the highest weight and the second rank was the index of "culture" with 0.062. In phase two, from the point of view of social presence managers and experts, "App permission concerns", "Previous online experience" and "Costs (intrusiveness)" were below average and should be removed from the resulting model. According to the Kappa-Cohen coefficient (0.795) and its significance level, according to research experts, the test has acceptable reliability in the fuzzy part. Also, in this phase, based on the opinion of experts, "Culture" was considered as an effective factor in the model.
Conclusion: After measuring the model obtained from the (Meta-synthesis phase (by experts and removing 4 rejected factors, the final model was obtained, and its quantitative test was suggested in future research. The implications of the current research and the role of privacy in the child's mental health were also discussed in the article.