چکیده:
زمینه و هدف: مادران کودکان نابینا در تنظیم هیجان و واکنشهای روانشناختی با مشکل مواجه هستند. به نظر میرسد که آموزش ایمنسازی روانی برای آنها مفید باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ایمنسازی روانی در برابر تنیدگی بر تنظیم شناختی هیجان و مشکلات روانشناختی مادران کودکان نابینا بود. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری را مادران کودکان نابینای 7 تا 10 ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. شرکتکنندگان با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس ویژه نابینایان شهر اصفهان، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه 17 نفری جایدهی شدند. گروه آزمایش، مداخله را در 10 جلسه 45 دقیقهای دریافت کرد، ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای استفاده شده، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) بود. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش ایمنسازی روانی اثر معناداری بر نمرههای افتراقی راهبردهای سازشیافته تنظیم شناختی هیجان در آزمودنیها داشت (01/0P= و 91/6F=) ولی تاثیر معناداری بر راهبردهای سازشنایافته آنها نداشته است (66/0P= و 19/0F=). همچنین این برنامه تاثیر معناداری بر افسردگی (0001/0P= و 42/22F=) و تنیدگی (002/0P= و 99/10F=) آزمودنیها داشته، ولی تاثیر معناداری بر اضطراب آنها نداشت (66/0P= و 19/0F=). نتیجهگیری: برنامه ایمنسازی روانی بر تجربههای هیجانی و واکنشهای روانشناختی تاثیر میگذارد؛ بنابراین، نقش مهمی در بهبود تنظیم هیجان و مشکلات روانشناختی مادران کودکان نابینا دارد
Background and Purpose: Mothers of blind children have difficulty regulating emotions and psychological reactions. Stress inoculation training (SIT) seems to be advantageous for them. This study aimed to investigate the effect of stress inoculation on cognitive emotion regulation and psychological problems of mothers of blind children. Method: The present research is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and control group. The study population included mothers of blind children aged 7-10 years in Isfahan city in 2018-2019. The participants were selected by convenient sampling method from Shahid Samani and Shahid Abedi schools and randomly divided into two experimental (N=17) and control (N=17) groups. The experimental group received the intervention in ten 45-minutes sessions, but the control group did not receive any training. The instruments used were the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski & Kraaij, 2006) and the Depression, Anxiety, and Stress Scale (Lawibund & Lawibund, 1995). Data were analyzed by MANOVA in SPSS. Results: The results indicated that SIT had a significant impact on the adaptive strategies of cognitive emotion regulation in the participants (F=6.91, P=0.01), but it had not a significant effect on their maladaptive strategies (F=0.19, P=0.66). Moreover, the program had a significant impact on depression (F=22.42, P=0.0001) and stress (F=10.99, P=0.002) of participants, but there was no significant impact on their anxiety (F=0.19, P=0.66). Conclusion: The SIT affects emotional experiences and psychological reactions; therefore, it plays a crucial role in improving the emotion regulation and psychological problems of mothers of blind children.