چکیده:
آموزش از فرصتهای مهم است که محرومیت از آن نشاندهنده فقر است. اولین جنبه از فقر آموزشی بازماندگی تحصیلی است. سواد در جهان امروز شرط اصلی توانمندسازی انسان در مواجهه با دنیای جدید است، زندگی بدون کسب سطحی از آموزش و سواد با دشواری-های زیادی مواجه میشود. بیسوادی و کم سوادی هم علت ایجادکننده و هم علت باقی ماندن بسیاری از آسیبهای اجتماعی است. اولین و مهمترین قدم در رفع هر مشکلی شناخت دقیق آن و آگاهی بر چگونگی پراکنش آن در سطح جامعه است. درهمین رابطه، مقاله حاضر با استفاده از تحلیل ثانویه دادههای سرشماری (1395) به تحلیل فضایی کودکان بازمانده از تحصیل در سطح شهرستان و استان-های کشور پرداختهاست. برای تحلیل دادهها از شاخصهای عمومی و محلی روابط فضایی و نرمافزارهای ArcGis و SPSS استفاده شدهاست. نتایج نشان داد دو متغیر مهم وضعیت اشتغال و تاهل کودکان بر اساس جنسیت تفاوت معنیداری دارد. همچنین بر اساس نتایج آزمون موران عمومی و شاخص Gi میزان کودکان بازمانده، از تحصیل به طور قوی تمایل به متمرکزشدن و خوشهای شدن در فضا دارد. شهرستانهای مناطق مرزی بهویژه جنوب شرقی و شمال غربی به شدت تحت تاثیر میزان بالایی از کودکان بازمانده از تحصیل هستند درحالی که مناطق مرکزی کشور پایینترین میزان بازماندگی از تحصیل را دارند. این الگوی پراکنش کاملا با الگوی توسعهیافتگی مناطق کشور هماهنگی دارد. درنتیجه میتوان اظهار داشت که هرگونه برنامهریزی و سرمایهگذاری در این مسئله باید با توجه به تفاوت-های منطقهای صورت گیرد. توسعه اقتصادی-اجتماعی موزون در کشور مهمترین راه برون رفت از این مسئله اجتماعی است.
Aim: The first aspect of educational poverty is school dropout. Literacy is the main condition for human empowerment in the face of the new world, life without a level of education and literacy, faces many difficulties. Illiteracy is the cause and persistence factor of many social ills. The first and most important step in solving any problem is to know it, and to be aware of its distribution in the country. Methodology: In this regard, the present article to spatially analyze children dropped out of school in the counties and provinces of the country, uses the secondary analysis of census data (2016). ArcGIS and SPSS software were used to analyze the data. Results: The results showed that the two important variables of employment and marital status of children based on gender are significantly different. Also, based on the results of the Moran test and the Gi index, the children dropped out of school rate strongly tends to concentrate and cluster in space. Border counties, especially in the southeast and northwest, are strongly affected by the high rate of school dropouts, while the central regions of the country have the lowest dropout rates. This pattern of distribution is completely in line with the pattern of development of the regions of the country. Conclusions and suggestions: It can be said that any planning and investment in this issue should be done according to regional differences. Balanced sociology-economic development in the country is the most important way out of this social problem. Innovation and originality: Investigating the spatial distribution of children dropped out of school at the county level