چکیده:
کارآفرینی شرکتی نقش کلیدی در موفقیت شرکتها دارد. هدف از تحقیق حاضر، تدوین الگوی حکمرانی شرکتی با رویکرد کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی میباشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و اکتشافی است. جامعه آماری شامل مقالات و متون مرتبط با کارآفرینی شرکتی، حکمرانی و مسئولیت اجتماعی و خبرگان و متخصصان صنعت شکر استان خوزستان میباشند. قلمرو زمانی از سال 1398تا1400 میباشد. در مرحله کیفی، نمونه آماری برای روش فراترکیب مقالات و متون مرتبط و برای فن دلفی فازی 17 نفر از خبرگان به روش هدفمند میباشد. در مرحله کمی نمونه آماری برای مدل سازی ساختاری تفسیری و مدل یابی معادلات ساختاری، 40 نفر از خبرگان میباشند. برای گردآوری دادهها در مرحله کیفی از مقالات و متون مرتبط و در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که براساس مقادیر شاخصهای برازندگی به دست آمده، ساختار کلی مدل پژوهش مناسب است. مدل نهایی دارای 4 بعد و 15 مؤلفه و 71 شاخص میباشد. در تبیین یافتههای این تحقیق، حکمرانی تأثیر معناداری بر کارآفرینی شرکتی وکارآفرینی شرکتی، تأثیر معناداری بر مسئولیت اجتماعی شرکت و در نهایت عملکرد شرکت دارد.
Corporate entrepreneurship has a key role in the success of companies. The purpose of this research is to develop a corporate governance model with an entrepreneurial and social responsibility approach. The research is practical and exploratory in terms of purpose. The statistical population includes articles and texts related to corporate entrepreneurship, governance and social responsibility, and experts and specialists in the sugar industry of Khuzestan province. The time domain is from 2019 to 2021. In the qualitative phase, the statistical sample for the meta-combination method of articles and related texts and for the fuzzy Delphi technique is 17 experts using a targeted method. In the quantitative stage, the statistical sample for interpretive structural modeling and structural equation modeling is 40 experts. In the qualitative stage, the researcher made a collection of related articles and texts, and in the quantitative stage, the researcher made a questionnaire. The results of the research showed that based on the values of the obtained fit indices, the overall structure of the research model is appropriate. The final model has 4 dimensions, 15 components and 71 indicators. In explaining the findings of this research, governance has a significant impact on corporate entrepreneurship and corporate entrepreneurship, a significant impact on corporate social responsibility, and finally, corporate performance.