چکیده:
مدرس یکی از رکنهای آموزش زبان محسوب میشود، در همه روشهای مشهور آموزش زبان، به نقش و وظیفه مدرس توجه شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش استاد جهت بهبود وضعیت دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در مهارت شنیداری و گفتاری و ارائه راهکارهایی جهت بالا بردن سطح این دو مهارت انجام میپذیرد؛ همچنین این پژوهش درنظر دارد با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختارمند با استادان و به کمک نرمافزار کیفیسنج ATLAS ti پاسخی برای سؤالات موردبررسی بیابد. نتایج پژوهش نشان میدهد عواملی مانند بیانگیزگی دانشجویان، عدم وجود کتابهای درسی مناسب، محدود بودن ساعات اختصاص دادهشده به این دو مهارت بین سایر دروس و عدم مهارت برخی اساتید در تدریس کاربردی این دو مهارت، ازجمله دلایل ضعف دانشجویان در مهارت شنیداری و گفتاری برشمرده شدند، استادان برای بهبود مهارت گفتاری و شنیداری دانشجویان راهکارهایی ارائه دادهاند مانند ایجاد انگیزه برای دانشجویان، طراحی جزوههای آموزشی کاربردی، استفاده از کلاسهای مهارتآموزی خارج از فضای دانشگاه.
یعد استاذ اللغه واحدا من ارکان عملیه تعلیم اللغه و تعلمها و قد اخذت جمیع مناهج التعلیم الذايعه الصیت، دور الاستاذ و واجباته بنظر الاعتبار. تهدف هذه الدراسه الی استعراض اداء الاساتذه، من اجل الرقی بمستوی طلبه فرع اللغه العربیه وادابها فی مهارتی الاستماع و التحدث و التوصل الی حلول ناجعه لتحسین مستوی هاتین المهارتین؛ و تسعی الدراسه للاجابه عن الاسيله موظفه اداه المقابله و مستعینه بنظام ATLAS ti المعنی بتقویم النوعیه. و قد توصلت الدراسه الی ان اسباب الضعف هی: ضعف الحوافز و الدوافع عند الطلبه فی تعلم اللغه العربیه، عدم وجود الکتب الدراسیه المناسبه، قله الساعات الدراسیه المخصصه بهاتین المهارتین مقارنه بساير المواد الدراسیه، عدم تمرس بعض الاساتذه فی تطبیق مبادي التدریس الناجع؛ و قد اقترح الاساتذه بعض الحلول للرقی بمستوی الطلبه فی مهارتی الاستماع والتحدث، منها: تحفیز الطلبه وتعزیز دوافعهم باتخاذ السبل الکفیله بذلک، تصمیم الملازم والکتب التعلیمیه الکفیله بالممارسه العملیه والتطبیقه دون الجانب النظری المحض، التعویض عن قله الساعات الدراسیه من خلال الالتحاق بدروس المعاهد التعلیمیه الحره خارج الجامعه.