چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف واکاوی ابعاد و مولفههای شایستگیهای پژوهشی معلمّان از نظر صاحب نظران و خبرگان خارجی و داخلی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری دادهها به شکل کیفی بود. جامعه آماری مورد پژوهش در بخش داخلی شامل نظریات و دیدگاههای صاحب نظران و متخصصان در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتابها و مقالات و همچنین خبرگان، اساتید، متخصصان حوزه علوم تربیتی و مدیران ارشد آموزش و پرورش تا اشباع نظری 17 نفر بود و در بخش خارجی شامل نظریات و دیدگاههای صاحب نظران و متخصصان بود که نظریات آنها در اسناد مکتوب و چاپ شده معتبر مانند کتابها و مقالات استخراج گردیدند. نمونههای پژوهش در هر دو بخش داخلی و خارجی به روش هدفمند انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها در بخش داخلی فرم فیش برداری و فرم مصاحبه نیم ساختار یافته و در بخش خارجی فرمهای فیش برداری بود. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها ازکدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. براساس نتایج پژوهش شایستگیهای پژوهشی معلمان از نظر صاحب نظران و متخصصان داخلی و خارجی در قالب 15 مولفه کلی طبقهبندی شدند.
The present study was conducted with the aim of analyzing the dimensions and components of teachers' research competencies from the perspective of international and domestic experts. The research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection procedure. The statistical population in the domestic part of the study included the opinions and views of experts and specialists in valid written and printed documents such as books and articles, as well as experts, professors, specialists in the field of educational sciences and senior directors of education up to theoretical saturation which comprised of 17 individuals. In the international section, the population consisted of opinions and views of experts and specialists whose views were extracted from valid written and printed documents such as books and articles. Research samples in both domestic and international sections were purposefully selected. Data collection tools in the domestic part were semi-structured interviews and note-taking forms and in the international part, note-taking forms were utilized. Open, axial and selective coding has also been used to analyze the data. Based on the research results, teachers' research competencies were classified into 15 general components by domestic and international experts