چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان در ارتباط با تفاوت رفتاری دانشآموزان بیش فعال نسبت به دانشآموزان عادی در کلاس درس بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش روایتپژوهی استفاده شد.جامعه مورد مطالعه تمامی معلمانی بودند که تجربه و سابقه تدریس به کودکان بیش فعال را داشتند بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 15 نفر از این معلمان مصاحبه به عمل آمد و کار گردآوری دادهها تا اشباع نظری پیش رفت. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه بدون ساختار و روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی بود.جهت تامین اعتبار دادههای پژوهش از روش چک اعضا استفاده شد. نتایج حاصل از دادهها حاکی از 9 درونمایه بود که عبارتند از: پرخاشگر، پندناپذیر، عدم تمرکز، پرحرف، پرتحرکی، کم صبری، بیطاقتی، تنهایی و انزوا و بینظمی. بنابراین نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که در مولفههای رفتاری اصلی دانشآموزان بیش فعال و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
The purpose of the present study was to investigate the lived experiences of teachers in relation to the behavioral differences of hyperactive students compared to normal students in the classroom. For this purpose, a qualitative approach with narrative method of enquiry was used. The study population included all teachers with teaching experience for this purpose. Using purposive sampling method, 15 of the teachers were recruited and interviewed. The data collection procedure proceeded until theoretical saturation was reached. The data collection tool was unstructured interview and for data analysis, qualitative content analysis was employed. The results of data analysis indicated nine themes including aggressive, stubborn, decentralized, talkative, hyperactive, impatient, peevish, lonely, isolated and disorderly. The results of the present study suggested that there was a significant difference in the major behavioral components of hyperactive and normal students.