چکیده:
پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدلی نوآورانه در آموزش متوسطه بر پایه استفاده از فناوری رایانش ابری انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی کیفی (گراندد تئوری) و کمی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان حوزههای فناوری اطلاعات و مدیریت آموزشی تشکیل دادهاند که به کمک روش نمونهگیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به روش کد گذاری اسمیت صورت گرفته است. در مرحله کمی جامعه آماری شامل 3500 نفر از مدیران، معلمان و کارشناسان استان گیلان بوده که با استفاده از جدول مورگان 350 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی صوری و محتوایی آن تایید گردید و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 89/0 میباشد. نتایج پژوهش در بخش کیفی در قالب 6 بعد (علی، واسطهای، زمینهای، محوری، راهبردی و پیامدی) شامل 13 مولفه نیاز به تغییر در شیوه آموزش، سودمندی ابزارهای ابری، الزامات قرن 21، نیاز به فناوریهای جدید، منابع انسانی، پشتیبانی سازمانی، آمادهسازی محیط یادگیری، رویکردی نوآورانه به آموزش عمومی، سیاستگذاری آموزشی، فراهم کردن ملزومات آموزش، ارتقاء آموزش، عدالت آموزشی و مدیریت منابع مالی میباشد. تحلیل بخش کمی نیز بیانگر آنست که تمامی متغیرهای تحقیق دارای میانگینهای بیشتر از میانگین مورد انتظار است. بر اساس شاخصهای متعددی از قبیل شاخص فورنل – لاکر، شاخص ملاک کلی برازش (GOF)، ضریب تعیین و شاخص افزونگی یا روایی متقاطع (CV Red) مدل مذبور مورد ارزیابی و برازش قرار گرفته که همگی بر اعتبار، پایایی، برازش قوی، روایی تشخیصی قوی و همچنین از کیفیت مناسب مدل حکایت دارد.
The present study was conducted to provide an innovative model in secondary education based on the use of cloud computing technology. The research method is a combination of qualitative and quantitative sequential exploratory type. The statistical sample in the qualitative section consists of 11 specialists in the fields of information technology and educational management who were selected using a purposive sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview and the data were analyzed using the Smith coding method. In the quantitative stage, the statistical population included 3,500 principals, teachers and experts in Guilan province from whom 350 individuals were randomly selected using Morgan’s table. Data collection tool is a researcher-made questionnaire in the quantitative part. Its face and content validity were confirmed and Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was estimated to be 0.89. The results of research in the qualitative part emerged in six dimensions (causal, intermediate, contextual, pivotal, strategic and consequential) including 13 components: the need for change in teaching methods, the usefulness of cloud tools, 21st century requirements, the need for new technologies, human resources organizational support, preparation of learning environment, is an innovative approach to public education, educational policy, providing training requirements, training promotion, educational justice and financial resource management. Quantitative analysis also indicated that all research variables have higher averages than expected. Based on several indicators such as Fornell-Locker index, general fit criterion index (GOF), coefficient of determination and cross-validity or cross-validity index (CV Red), the model has been evaluated and fitted, all based on validity, reliability, strong fit, strong diagnostic validity as well as good quality of the model.