چکیده:
پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش جهتگیری بلند مدتو کوتاه مدت دانشجویان در یادگیری الکترونیکی انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، در سال تحصیلی 1401-1400میباشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 367 نفربا استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS و نرمافزارSmart pls برای بررسی مسائل مربوط به روایی و پایایی متغیرها و روابط علّی بین آنها و قدرت تبیین استفاده شد. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه استاندارد، 33 سؤال بسته پاسخ با طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظرخبرگان مورد سنجش قرارگرفت و پایایی پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد که کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات بر رضایت کاربر تأثیر معناداری دارد. همچنین رضایت کاربرمزایای استفاده از سیستم تأثیر معناداری داشت و جهتگیریهای بلند مدت و کوتاه مدت بر مزایای استفاده از سیستم تأثیرگذار بود.
The current research was conducted with the aim of investigating the role of long-term and short-term orientation of students in electronic learning. The research method was applied in terms of objective and descriptive survey in terms of data collection. The statistical population includes all students of Ardabil Azad University in the academic year of 1400-1401. Based on Morgan's Table, 367 people were selected as a sample using simple random sampling method. The structural equation modeling was used using SPSS and Smart pls to investigate issues related to validity and reliability of variables and causal relationships between them and explanatory power. The data collection tool was a standard questionnaire, 33 closed-ended items on a Likert scale. The validity of the questionnaire was measured based on the opinion of experts, and the reliability of the research was checked and confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The results of statistical analysis showed that system quality, information quality, and service quality have a significant effect on user satisfaction. Also, user satisfaction had a significant effect on the benefits of using the system, and long-term and short-term orientations had an effect on the benefits of using the system.