چکیده:
با توجه به پیچیدگیهای پروژههای صنعت احداث، بروز ادعا و اختلاف به امری انکارناپذیر تبدیل شده است. دعاوی و اختلافاتی که بعضا بار هزینهای سنگینی به پروژهها وارد میکنند. امروزه فناوریهای نوظهور از جمله مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) از طریق شناسایی تعارضات، دعاوی و اختلافات پیش از بروز آنها و یا ارائه راهحل در صورت رخداد، به کمک این مساله آمدهاند. این در حالی است که شناخت چنین قابلیتهایی از مدلسازی اطلاعات ساختمان در مقایسه با سایر قابلیتهای آن از جمله شبیهسازی، مدیریت زمان و هزینه، کمتر مورد توجه بوده است؛ در نتیجه در تحقیق حاضر سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که "مدلسازی اطلاعات ساختمان، چه نقشی در کاهش تعارضات، دعاوی و اختلافات پروژههای صنعت احداث ایفا میکند؟". در این راستا، مقالات منتشر شده در پایگاههای علمی Google Scholar، Sciencedirect، Wiley، ASCE، Springe، Emerald، SAGE و IranDoc به فاصله سالهای 2000 تا 2023 و با انجام مروری دامنهای مورد بررسی قرار گرفتند که با پیادهسازی گامهای تکنیک SQAT، در نهایت تعداد 12 مقاله مرتبط شناسایی شد. تجزیهوتحلیل دادهها که با استفاده از تحلیل محتوای کیفی انجام شد، نشان داد که پرتکرارترین ادعاهایی که BIM قادر به رسیدگی به آنهاست، به ترتیب در گروه ادعاهای ناشی از قصور و کوتاهی در انجام وظایف، برآوردهای ناقص یا غلط، نواقص فرآیندی، دستورات تغییر، نقص در نقشهها و مدارک فنی، عدم اختیارات کافی، مشکلات اسنادی، تداخلات و عدم اختیارات کافی میباشند. از طرفی بیشتر دعاوی در مرحله اجرا پروژه رخ میدهند و پیمانکار پروژهها در صنعت احداث نیز ذینفعی است که بیشترین دعاوی از جانب او مطرح میشود.
خلاصه ماشینی:
این در حالی است که شناخت چنین قابلیتهایی از مدلسازی اطلاعات ساختمان در مقایسه با سایر قابلیتهای آن از جمله شبیهسازی، مدیریت زمان و هزینه، کمتر مورد توجه بوده است؛ در نتیجه در تحقیق حاضر سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که "مدلسازی اطلاعات ساختمان، چه نقشی در کاهش تعارضات، دعاوی و اختلافات پروژههای صنعت احداث ایفا میکند؟".
مدلسازی اطلاعات ساختمان 1 (BIM) یک فناوری نسبتا نوظهور است که به طور گسترده در این بخش پذیرفته شده است و نقش بسیار مهمی در بهبود حوزههای مختلف مدیریت صنعت احداث که ادعاها بخشی از آن هستند، داشته است [7]؛ در واقع، یک راه برای به حداقل رساندن تاثیر این ادعاها، رسیدگی به آنها به شیوهای فعال است.
مثلا عنوان یکی از مقالاتی که در 140 مقاله باقیمانده گام اول وجود داشت، IMPROVING CONSTRUCTION CLAIM MANAGEMENT USING BUILDING INFORMATION MODEL (BIM) بود که بعد از مطالعه چکیده، این نتیجه حاصل شد که هدف این پژوهش، تحلیل دلایل بروز تاخیرات زمانی است که BIM منجر به کاهش برخی از آنها میشود و اشاره مستقیمی به تاثیر BIM در نحوه کاهش این دعاوی و انواع دعاوی رخ داده شده نداشت [12]؛ در نتیجه، با توجه به اینکه پژوهش فوق، ارتباط مستقیمی با سوال پژوهش حاضر نداشته است، حذف شد.
/ شکل 4- فراوانی ادعاهای قابل رسیدگی بهوسیله BIM به تفکیک ذینفع مربوطه 5- نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این سوال انجام شد که "مدلسازی اطلاعات ساختمان، چه نقشی در کاهش تعارضات، دعاوی و اختلافات پروژههای صنعت احداث ایفا میکند؟".