چکیده:
با توجه به این که درس ریاضی یکی از علوم پایه محسوب میشود، ناتوانی یادگیری در
این درس ، در نهایت ، نه تنها باعث افت تحصیلی و اتلاف بودجه میشود، بلکه به سرزنش
و تحقیر دانش آموزان ، تشکیل خودپنداره ی ضعیف و کاهش عزت نفس آنان انجامیده و سلامت روان شان را نیز به مخاطره میاندازد. و چه بسا آنان را به مکانیزم های دفاعی ناموفق بکشاند. این مشکلات ، از مدرسه و دانش آموزان ، به خانه و خانواده کشانده شده و
اضطراب و ناخشنودی را در همه فضای زندگی میپراکند و حاصل همه ی این ها، آسیب سختی است که به بهداشت روانی جامعه وارد میشود. از این رو با توجه به اهمیت موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر برآن شدیم تا به بررسی علل ریشه ای مشکلات و اختلالات ریاضی دانش آموزان ابتدائی و راهکارهای حل این مشکلات بپردازیم . نتایج حاصل بررسی منابع گوناگون نشان داد که مشکلات دانش آموزان در یادگیری درس ریاضی و بروز اختلالات یادگیری در آن ها دلایل مختلفی دارد که باید عوامل ناتوانی کودکان در ریاضی شناسایی شود و سپس با راهکارهایی جهت علاقه مندسازی دانش آموزان به درس ریاضی اقدام به حل این مشکل کرد.
خلاصه ماشینی:
com واژه هاي کليدي: چکيده رياضي – جامعه - دانش آموز – مدرسه -اختلالات با توجه به اين که درس رياضي يکي از علوم پايه محسوب ميشود، ناتواني يادگيري در اين درس ، در نهايت ، نه تنها باعث افت تحصيلي و اتلاف بودجه ميشود، بلکه به سرزنش و تحقير دانش آموزان ، تشکيل خودپنداره ي ضعيف و کاهش عزت نفس آنان انجاميده و سلامت روان شان را نيز به مخاطره مياندازد.
نتايج حاصل بررسي منابع گوناگون نشان داد که مشکلات دانش آموزان در يادگيري درس رياضي و بروز اختلالات يادگيري در آن ها دلايل مختلفي دارد که بايد عوامل ناتواني کودکان در رياضي شناسايي شود و سپس با راهکارهايي جهت علاقه مندسازي دانش آموزان به درس رياضي اقدام به حل اين مشکل کرد.
نقش بنيادي علم رياضي در پيشبرد ساير علوم و فنون نيز مورد پذيرش همگان است ، به طوري که نرسيدن به هدف هاي آموزشي در زمينه ي رياضي موجب ضعف ، ناتواني و دست نيافتن به اهداف مربوط به پيشرفت علوم و فنون ديگر خواهد بود (مبيني، ١٣٨٠).
معمولا اين دانش آموزان از هوش متوسط يا بالاتري برخوردارند، ولي در شرايط تقريبا يکسان آموزشي نسبت به دانش آموزان ديگر عملکرد تحصيلي ضعيف تري نشان ميدهند و عليرغم قرارداشتن در محيط آموزشي مناسب و نيز فقدان ضايعات بيولوژيک بارز و عدم مشکلات اجتماعي و رواني حاد، با داشتن هوش متوسط قادر به يادگيري در زمينه هاي خاصي (خواندن ، نوشتن و محاسبه ) نميباشند ( ,Rag ٢٠٠٢).