چکیده:
اضطراب مدرسه یک واکنش منفی هیجانی است که با پریشانی و تشویش همراه بوده و یکی از مشکلات عمده دانش آموزان محسوب میگردد. هرساله دانش آموزان زیادی باوجود توانایی و استعداد کافی، جهت ادامه تحصیل دچار علائم اضطرابی شده که باعث افت تحصیلی آنها میشود. لذا به منظور مقابله با چنین رفتاری، تبیین علل و همبسته های آن لازم و ضروری است.
در این راستا، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین شایستگی ادراکشده با اضطراب مدرسه دانش آموزان پایه ششم شهر یزد میباشد. بدین منظور، نمونه ای مشتمل بر ٣٥١ نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم شهر یزد به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس (١٩٧٨)، پرسشنامه ابعاد ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (٢٠٠٢) و مقیاس ادراک شایستگی هارتر (١٩٨٢) استفاده شد.
روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. نتایج پژوهش نشان داد که شایستگی ادراکشده دارای ارتباط منفی با اضطراب مدرسه دانش آموز میباشد. شایستگی ادراکشده همان قضاوت فرد در مورد خود و میزان خودارزشمندی فرد است که به نظرش نسبت به ظرفیت و توانایی های خود بستگی دارد. طبق یافته های پژوهش حاضر نتیجه می گیریم که هر چه میزان درک فرد از زمینه های جسمانی، اجتماعی، شناختی و ارزشمندی کلی خود بیشتر باشد و شخص ارزش بالاتری برای توانایی های خود قائل باشد، میزان اضطراب مدرسه و علائم آن کاهش چشمگیری خواهند داشت. نتایج حاصله بیانگر این مسئله میباشد که دانش آموزان دارای شناخت و آگاهی نسبت به خود و توانایی های خود، توان مقابله با موقعیت هایی که در معرض ارزشیابی قرار می گیرند را نیز دارند و به حل مسئله می پردازند.
School anxiety is a negative emotional reaction that is associated with anxiety and worry and is considered one
of the major problems of students. Every year, despite having enough ability and talent, many students suffer
from anxiety symptoms to continue their education, which causes them to fail in their studies. Therefore, in order
to deal with such behavior, it is necessary and necessary to explain its causes and correlates. In this regard, the
purpose of this research is to investigate the relationship between perceived competence and school anxiety of
sixth grade students in Yazd. For this purpose, a sample of 351 male and female sixth grade students in Yazd
city was selected by multi-stage cluster sampling method. In order to collect information, the Phillips School
Anxiety Questionnaire (1978), Koerner and Fitzpatrick Family Communication Dimensions Questionnaire
(2002) and Harter Competence Perception Scale (1982) were used. The present research method was descriptive
and correlational. The results of the research showed that the perceived competence has a negative relationship
with the student's school anxiety. Perceived competence is a person's judgment about himself and the level of
self-worth of a person, which depends on his opinion about his capacity and abilities. According to the findings
of the present research, we conclude that the more a person's understanding of his physical, social, cognitive and
overall worth and the more he values his abilities, the more school anxiety and its symptoms will decrease
significantly. The results show that students who have knowledge and awareness about themselves and their
abilities have the ability to deal with the situations that are exposed to evaluation and solve problems.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي ارتباط بين شايستگي ادراکشده با اضطراب مدرسه دانش آموزان پايه ششم شهر يزد ميباشد.
عوامل متعددي مي تواند بر اضطراب مدرسه و ميزان آن مؤثر باشد که در اين پژوهش خانواده يا محيط خانه به عنوان يک عامل مهم در اجتماعي شدن کودکان و نوجوانان ، و يک عامل کليدي مؤثر بر نگرش ها و رفتارهاي آن ها مورد بررسي قرار گرفته است .
بنابراين در پژوهش حاضر رابطه ي شايستگي ادراکشده با اضطراب مدرسه دانش آموزان مورد بررسي قرار گرفته است .
پژوهش سيف و همکاران (١٣٨٣) درميان دانش آموزان تيزهوش و عادي نشان داد که ابعاد ادراک شايستگي شامل شايستگي اجتماعي، تحصيلي، ورزشي، اداره ي رفتار و خود ارزشمندي کلي، رابطه منفي با احساس تنهايي دارند اما مطالعه تأثير همزمان اين ابعاد براحساس تنهايي، بيانگر اهميت بيشتر شايستگي اجتماعي و تحصيلي در پيش بيني احساس تنهايي نوجوانان بود.
Journal ofAdolescence 1995; 30:118-24 17 Investigating the relationship between perceived competence and school anxiety of sixth grade students in Yazd Mozhgan Masoudizad M.
In this regard, the purpose of this research is to investigate the relationship between perceived competence and school anxiety of sixth grade students in Yazd.
In order to collect information, the Phillips School Anxiety Questionnaire (1978), Koerner and Fitzpatrick Family Communication Dimensions Questionnaire (2002) and Harter Competence Perception Scale (1982) were used.
The results of the research showed that the perceived competence has a negative relationship with the student's school anxiety.