چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی مدل معادله ساختاری در خصوص ارزیابی عوامل دینی و معنوی بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده در دبیران متوسطه شهر اصفهان در سال ١٣٩٢ انجام گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی ١٣٩٣-١٣٩٢ بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای ٣٤٠ نفر از دبیران در نمونه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل ٢ پرسشنامۀ محقق ساختۀ ١- پرسشنامه ارزش های چهارگانه اثرگذار (دینی، معنوی، اخلاقی و انسانی)، و ٢- پرسشنامه توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده بود. آلفای کرنباخ پرسشنامهها به ترتیب ٩١/ و ٩٤/. محاسبه گردید. جهت بررسی روایی پرسشنامه از روش های تحلیل عاملی و روایی سازه استفاده گردید.
تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای١٨ -SPSS و LISREL نسخه ٨/٧٢ تحت ویندوز انجام پذیرفت نتایج نشان داد که ارزش های دینی و معنوی بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده اثرگذار است. همچنین در مدل اصلاحی برازش یافته ارزش های دینی هم اثر مستقیم و هم با میانجیگری جهان بینی فردی بر برنامه هویت ساز دینی اثر گذار است ولی ارزش های معنوی فقط اثر مستقیم بر برنامه هویت ساز دینی ادراک شده دارند.
خلاصه ماشینی:
تاثير ارزش هاي ديني و معنوي بر توسعه برنامه درسي هويت ساز ديني ادراک شده (مورد مطالعه : ديدگاه دبيران متوسطه شهر اصفهان ) محمدعلي سلماني ارداني دانش آموخته دکنراي روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز، تهران ، ايران پست الکترونيکي: yahoo.
com@msalmanian١٦ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي مدل معادله ساختاري در خصوص ارزيابي عوامل ديني و معنوي بر توسعه برنامه درسي هويت ساز ديني ادراک شده در دبيران متوسطه شهر اصفهان در سال ١٣٩٢ انجام گرديد.
تجزيه و تحليل اطلاعات با استفاده از نرم افزارهاي١٨ -SPSS و LISREL نسخه ٨/٧٢ تحت ويندوز انجام پذيرفت نتايج نشان داد که ارزش هاي ديني و معنوي بر توسعه برنامه درسي هويت ساز ديني ادراک شده اثرگذار است .
شايد بتوان گفت ، هويت ديني از مهم ترين عناصر ايجادکنندة همگني و همبستگي اجتماعي در سطح جوامع است که طي فرايندي با ايجاد تعلق خاطر به دين و مذهب در بين افراد جامعه ، نقش بسيار مهمي در ايجاد و شکل گيري هويت جمعي دارد و به عبارتي عمليات تشابه سازي و تمايزبخشي را انجام ميدهد (قنبري برزيان و همتي، ١٣٩٤، ص ١٢٣).
4 (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شماره ٢: سوالات پاسخگويان در خصوص اثر تقويت ارزش هاي ديني، معنوي، اخلاقي و انساني بر توسعه برنامه درسي هويت ساز ديني ادراک شده گويه محتواي گويه هاي ديني مورد بررسي ميانگين انحراف معيار 1 محتوايي که بر اصول اعتقادي تاکيد دارد.