چکیده:
زمینه و هدف: گردشگری که در دنیای امروز آن را صنعت سبز مینامند شیوهای برای انتقال فرهنگ و تمدن از یک جامعه به جامعه دیگر است؛ که در فرآیند آن اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیستمحیطی و فرهنگی فراوانی نهفته است. هر مقصد گردشگری محصولات و خدمات مختلفی را برای جذب گردشگران به آنان عرضه میکند. موفقیت یک منطقه در صنعت گردشگری تنها به وجود جاذبههای منحصربهفرد محدود نمیگردد بلکه عوامل مختلفی ازجمله میزان آگاهی و شناخت در خصوص آن جاذبهها از اهمیت فراوانی برخوردار هست. هدف پژوهش حاضر چگونگی میزان آگاهی مردم و گردشگران با جاذبههای گردشگری و میزان شناخت آنها با جاذبهها و رابطه آن با تعداد دفعات بازدید از آنها است. روش بررسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از مطالعه کتابخانه ای- اسنادی و میدانی صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل مردم شهر چابهار و گردشگرانی که برای بازدید به این شهر مراجعه کردهاند میباشد؛ که با استفاده از روش تعیین حجم نمونه کوکران 382 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. اطلاعات میدانی پژوهش با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS19 و از آزمون همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیهها استفاده شده است.یافتهها و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان شناخت و دفعات بازدید از جاذبهها و تمایل آنها به بازدید از جاذبهها رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان شناخت و آگاهی از جاذبهها بیشتر باشد میزان بازدید آنها از جاذبهها بیشتر است؛ و همچنین نتایج نشان داد که بیشترین نحوه آشنایی افراد با جاذبههای این شهر از طریق تبلیغات دهانبهدهان بوده است با 7/ 53 درصد است.
Background and Aim: Tourism, which is called a green industry in today's world, is a way to transfer culture and civilization from one society to another; In that process there are many positive economic, social, political, environmental and cultural effects. Every tourism destination offers different products and services to attract tourists. The success of a region in the tourism industry is not only limited to show the unique attractions, but also depends on various factors such as the level of awareness and knowledge about those attractions. The aim of this paper is to determine the level of awareness of tourists with the local attractions and the level of their familiarity with the attractions and its relationship with the frequency of visiting.Methods: The research method is applied in terms of purpose, and descriptive-analytical in terms of research methodology, which was carried out using library-documentary and field study. The statistical population includes all of the people of Chabahar city and tourists who came to visit this city; 382 people were studied using Cochran's sample size method. The field data of the research was collected using a questionnaire and SPSS19 software was used for data analysis and Pearson correlation test was used to test the hypotheses.Findings and Conclusion: The results showed that there is a significant relationship between the level of awareness and frequency of visits and the tourists’ tendency to visit attractions. The level of visit of attractions increases by enhancement of awareness on attractions. The results also showed that the most common way of familiarity with the city attractions is the word of mouth advertising (53.7%).
خلاصه ماشینی:
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان شناخت و دفعات بازدید از جاذبه ها و تمایل آن ها به بازدید از جاذبه ها رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان شناخت و آگاهی از جاذبه ها بیش تر باشد میزان بازدید آن ها از جاذبه ها بیش تـر اسـت ؛ و همچنین نتایج نشان داد که بیش ترین نحوه آشنایی افراد با جاذبه های این شهر از طریق تبلیغات دهان به دهان بوده است با ٥٣/٧ درصد است .
جدول شماره (٦) نشان میدهد که میزان شناخت از جاذبه های گردشگری شهر چابهار با تعداد دفعات بازدید از جاذبه ها رابطه مثبت معناداری وجود دارد (٠.
بررسی رابطه بین انجام تبلیغات بویژه تبلیغات شفاهی و آشنایی مردم با جاذبه های چابهار )به تصویر صفحه رجوع شود) نتیجه گیری و پیشنهادها هر مقصد گردشگری محصولات و خدمات مختلفی را برای جذب گردشگران به آنان عرضه میکند و هر گردشگر فرصت انتخاب از میان مجموعه مقاصد را دارد که با افزایش اطلاعات گردشگران در مورد مقاصد گردشگری، انتخاب های جدید برای آن ها میسر میشود؛ بنابراین توسعه این صنعت در هر کشور یا هر منطقه بایستی قابلیت های گردشگری آن منطقه به افراد شناسانده شود.
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان آگاهی از جاذبه های گردشگری شهر چابهار با استفاده از تبلیغات دهان به دهان صورت گرفته است .