چکیده:
در سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران به درستی ضرورت و اهمیت سیاست های تربیت و
نگهداشت معلمان با تاکید بر نقش آموزش وپرورش مطرح شده است. استقرار نظام ملی تربیت معلم با رویکرد آموزش تخصصی
تربیت محور با همکاری دستگاه های ذیربط، نقش اساسی دانشگاه به ویژه دانشگاه فرهنگیان را در تحول بنیادی روشن میکند؛
تشکیل گروه های آموزشی و پژوهشی درزمینه روشها و فنون آموزشی، برنامه ریزی درسی، روش های تخصصی تدریس در
حوزه های موضوعی مربوطه، روش های ارزشیابی و تحقیق، کارورزی و تمرین معلمی، پژوهش در رویکردهای تربیت معلم و
برنامه های درسی و... به قصد تحول در برنامهها و روش های موجود تشکیل شده و با ایده های تحول گرایانه و با نیروهای
متخصص و اهل پژوهش در این دانشگاه میتواند زمینه های این رویکرد تحولی و نوآورانه را به طور موثر در آموزش وپرورش
نهادینه نماید؛ بنابراین مقایسه وضع موجود نظام ساختاری مراکز تربیت معلم با معیارهای از قبل تعیین شده و مقایسه وضع
موجود نظام با رسالت و اهداف و انتظارات از دانشگاه فرهنگیان و همچنین تاثیر دانشگاه فرهنگیان بر تربیت معلم متخصص
تضمین کننده کیفیت آموزشی خواهد بود؛ به این ترتیب کیفیت نظام آموزشی در دانشگاه با سطح انتظارات دیگر افراد ذیربط در
جامعه رابطه داشته و توجه به این مولفهها یکی از نکات مهم در تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور خواهد بود.
In the strategic transformation document of the official education and training system of the Islamic Republic of Iran, the necessity and importance of the policies of training and retention of teachers has been correctly stated with an emphasis on the role of education and training. The establishment of the national teacher training system with the approach of specialized education based on education with the cooperation of relevant institutions, clarifies the basic role of the university, especially Farhangian University, in the fundamental transformation; Forming educational and research groups in the field of educational methods and techniques, curriculum planning, specialized teaching methods in relevant subject areas, evaluation and research methods, teacher training and practice, research in teacher training approaches and curricula, etc., with the aim of developing existing programs and methods. Formed with transformational ideas and with expert and research forces in this university, it can effectively institutionalize the fields of this transformational and innovative approach in education; Therefore, comparing the existing status of the structural system of teacher training centers with the predetermined criteria and comparing the current status of the system with the mission, goals and expectations of Farhangian University, as well as the impact of Farhangian University on expert teacher training, will guarantee the quality of education; Thus, the quality of the educational system in the university is related to the level of expectations of other relevant people in the society, and paying attention to these components will be one of the important points in the fundamental transformation of the country's educational system.
خلاصه ماشینی:
اين دانشگاه با داشتن امتيازات بالقوه و خاصي که براي آن بر اساس اساسنامه قائل شده اند مي تواند با در نظر گرفتن رسالت خود بهترين متقاضيان و داوطلبان تحصيل در آموزش عالي کشور را جذب و تربيت نمايد ازآنجاييکه در آموزش وپرورش نقش نيروي انساني بسيار مهم است و معلم از مهم ترين ارکان مؤثر در رشد و توسعه کيفي و محتوايي تعليم و تربيت به شمار مي آيد، اين دانشگاه چه از جهت تربيت محققان تراز اول و چه در ارتباط با احتياجات نيروي انساني درهرحال بايد به عالي ترين سطح تخصص در هر رشته تحصيلي منتهي شود اين ويژگي تحصيلات عالي در اين دانشگاه تا حدي خط مشي برنامه ريزي دانشگاهي را مشخص مي کند به اين معني که در هر رشته از تحصيلات اين دوره ها در رابطه با هر نوع تخصص محتواي کار مشخص است و نحوه عرضه هر مبحث نيز برحسب آن جنبه نظري يا کاربردي موضوع مورد تأکيد باشد به تخصص و توان و علاقه استاد مربوطه بستگي دارد .