چکیده:
هدف: نوجوانان به دلیل عدم رسش کامل شناختی ممکن است نسبت به سایر گروههای سنی در معرض مشکلات آسیب روانشناختی مانند خودکشی و خودآسیبرسانی قرار بگیرند و بررسی عوامل مرتبط با این موضوع از ضروریات مطالعات امروزی است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای خودآسیبرسانی در دختران نوجوان، احتمال خودکشی و نقش عوامل روانشناختی و همسالان صورت گرفت. روش: این مطالعه به روش توصیفی همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری شامل نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت مشهد بود که در بازه زمانی سهماهه اول سال 1399 در مراکز زندان مشهد، به سر میبردند. تعداد 148 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب و با استفاده از سیاهه خودآسیبرسانی، مقیاس انگیزههای خودآسیبرسانی (سانسون و همکاران،1994)، مقیاس مشکلات تنظیم هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001)، مقیاس خودانتقادی (گیلبرت، کلارک، همپل و میلز، 2004)، پرسشنامه قلدری/قربانی (آلوئوس، 1996) و مقیاس الگوگیری از خودجرحی همسالان (کلایتر، نیکسون (2003) ارزیابی شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری پیرسون و رگرسیون در نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 صورت گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نقایص تنظیم هیجانی، خودانتقادی و الگوگیری از خودجرحی همسالان بهصورت معناداری خودآسیبرسانی مستقیم را پیشبینی میکنند (0.05>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه میتوان نتیجه گرفت مشکلات در تنظیم هیجانات، خودانتقادی و همسالان در افزایش رفتارهای خودآسیبرسان نقش دارند و میبایست در پیشگیری از رفتارهای آسیبزا در نوجوانان مدنظر قرار گیرند.
Aim: Adolescents may be exposed to psychological damage
problems such as suicide and self-harm compared to other age
groups due to lack of complete cognitive maturity, and it is
necessary to study the factors related to this issue in today's
studies. Therefore, this study was conducted with the aim of
self-harming behaviors in adolescent girls: the likelihood of
suicide and the role of psychological factors and
peers.Methods: This study required descriptive correlation
method. The statistical population included juvenile
delinquents of Mashhad Correctional Center who were in
Mashhad prison centers during the first quarter of 2020. A
total of 148 individuals were selected based on the Kogokran
formula and evaluated using the self-harm checklist, self-harm
motivation scale, emotional regulation problems scale, selfcriticism
scale, bullying / victim questionnaire, and peer selfharm
modeling scale. Research data were obtained using
Pearson statistical methods and regression in SPSS20
statistical software.Results: The findings showed that the
deficits of emotional regulation, self-criticism and self-injury
modeling of peers significantly predict direct self-harm (P
<0.05).Conclusion: Based on the findings of the study, it can
be concluded that problems in emotion regulation, selfcriticism
and peers play a role in increasing self-harming
behaviors and should be considered in preventing harmful
behaviors in adolescents.