چکیده:
هدف: افزایش سن ازدواج در میان برخی از دختران به یکی از دغدغههای مهم اجتماعی در دهههای اخیر تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب بر کمالگرایی و خودکارآمدی دختران بازمانده از ازدواج انجام شد. روش: پژوهش حاضر یـک مطالعه نیمهآزمایشی، پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری متشکل از تمامی دختران بازمانده از ازدواج در سال 1399 در شهر اردکان یزد بود. 30 شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه). شرکتکنندگان به پرسشنامه کمالگرایی (هیل و همکاران، 2004) و مقیاس خودکارآمدی شرر و آدامز (1983) در مراحل آزمایش پاسخ دادند. گروه آزمایش، مداخله آموزش خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب را در 8 جلسه یکونیم ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت نمودند، در صورتیکه گروه گواه هیچگونه مداخلهای طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت نکرد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس و در سطح 05/0 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات کمالگرایی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پسآزمون با کاهش معنادار (001/0>p) و میانگین نمرات خودکارآمدی با افزایش معناداری همراه بوده است (001/0>p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، آموزش خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب میتواند به عنوان یک روش مداخلهای موثر در کاهش مشکلات روانشناختی دختران بازمانده از ازدواج مورد توجه قرار گیرد.
Aim: Increasing the age of marriage among some girls has
become one of the major social concerns in recent decades.
The aim of this study was to investigate the effect of selfesteem
training based on choice theory on perfectionism and
self-efficacy of Unmarried girls. Method: The present study
was a quasi-experimental pre-test and post-test study with a
control group. The statistical population consisted of all girls
who survived marriage in 1399 in Ardakan, Yazd. Thirty
participants were selected by purposive sampling and
randomly assigned to experimental and control groups (15 in
the experimental group and 15 in the control group).
Participants answered the Perfectionism Questionnaire (Hill et
al., 2004) and the Scherer and Adams Self-Efficacy Scale
(1983) in the experimental stages. The experimental group
received self-confidence training based on selection theory in
8 sessions of one and a half hours and two sessions per week,
while the control group did not receive any intervention
during the study. Research data were analyzed by analysis of
covariance at the level of 0.05. Results: The results showed
that the mean scores of perfectionism in the experimental
group compared to the control group in the post-test stage was
significantly reduced (p<0.001) and the mean scores of selfefficacy
were significantly increased (p<0.001). Conclusion:
According to the results of the study, self-confidence training
based on selection theory can be considered as an effective
intervention method in reducing the psychological problems
of girls who have survived marriage.