چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش طراحی مدل فرهنگ سازمانی در سازمان آموزشوپرورش بود که در یکی از نواحی مشهد انجام شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ روابط، از نوع علتومعلولی میباشد. برای تعیین حجم نمونه به روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند عمل شد که بر این اساس 10 نفر از خبرگان در امر پژوهش مشارکت نمودند. در بدو امر با مطالعه مبانی نظری و تأیید خبرگان 14 مؤلفه برای طراحی مدل شناسایی شد. بهمنظور تأیید روایی محتوای این مؤلفهها از ضریب روایی نسبی محتوا (شاخص CVR) استفاده شد. در ادامه برای طراحی مدل از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفهها در هشت سطح قرار گرفتند. «ساختار سازمان» با قرار گرفتن در سطح آخر بهعنوان مهمترین و تأثیرگذارترین مؤلفه و مؤلفههای «نتیجهگرایی» و «وفاداری» بهعنوان تأثیرپذیرترین مؤلفه شناسایی شدند.
The purpose of this study was to design an organizational culture model in the Education Organization, which was conducted in one of the districts of Mashhad. This research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of method, and causal in terms of relationships. To determine the sample size, purposeful judgment sampling was performed, based on which 10 experts participated in the research. Initially, by studying the theoretical foundations and expert approval, 14 components were identified for model design. In order to confirm the content validity of these components, the relative content validity coefficient (CVR index) was used. Then, interpretive structural modeling (ISM) was used to design the model. The results showed that the components were at eight levels. "Organizational structure" was identified as the most important and influential component at the last level and the components of "consequentialism" and "loyalty" were identified as the most influential component.