چکیده:
کتاب تصوف و سیاست در متون منثور تا پایان قرن چهارم هجری، نوشته مهدی حیدری، ظاهرا مجموعهای از هشت مقاله دوباره منتشرشده با ویرایشی نو، زیر لوای نظریه وحدت و کثرت است. فصول کتاب با نظریهای شکننده، غیر تاریخی و برمبنای مفهوم استعلایی وحدت و کثرت بنا شده است. هدف نویسنده بررسی تاثیر نظریه مذکور در مناسبات چند سویه دنیوی صوفیان با سیاست بوده است. انتخاب فرضیه ضعیف به همراه بیروشی، نویسنده را از بستر و بافت تاریخی دوره کرده و موجب زمانپریشی و مکانپریشی در متن شده است. حیدری همچنین با نقل افراطی روایتهای ترجمه نشده عربی، خوانش کتاب را برای مخاطب عادی ناممکن و تیره کرده است. برخی از تعمیمهای خطا در دستهبندی صوفیه از اشتباهات برجستهای است که به اثر مذکور، آسیب جدی وارد کرده است. در این نوشته سعی برآن است تا عیار کتاب، خصوصا در بعد طبقهبندی متفاوت گروههای عرفانی جهان اسلام، نقد و بررسی شود.
The book Sufism and Politics in Prose Texts until the End of the Fourth Century AH, written by Mahdi Heidari, is a collection of eight re-published articles under the banner of a Book. The chapters of the book are based on fragile, non-historical theories and are based on the transcendental concept of unity and plurality and its effect on the establishment of Sufi multifaceted relations with politics. The choice of a weak hypothesis, together with the unconsciousness, the author from a historical context and has caused time and place in the text. Heidari has also made it impossible for the average audience to read the book by quoting untranslated Arabic narrations. Some generalizations of error in the classification of Sofia are prominent errors that have seriously damaged the work. In this article, an attempt has been made to critique the quality of the book, especially in terms of content analysis.