چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی و اعتبارسنجی پیشایندها و پیامدهای رهبری آموزشی بینشمند و شناسایی و رتبهبندی مهمترین موانع اجرای این شیوۀ رهبری در مدارس ابتدایی شهر مشهد با روش آمیخته بود. مشارکتکنندگان بخش کیفی 23 نفر از استادان دانشگاهها و مدیران مدارس و جامعۀ آماری بخش کمّی نیز 251 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-98 بودند. ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بخش کمّی، پرسشنامۀ محققساخته از یافتههای بخش کیفی بود. روایی صوری و محتوایی بخش کیفی با استفاده از ضریب CVR و پایایی با استفاده از توافق بین دو کدگذار و کنترل اعضا تأیید شد. پرسشنامۀ نهایی با روایی همگرای بالای 5/0 و پایایی ترکیبی بالای 7/0 اجرا و با تحلیل عامل تأییدی اعتبارسنجی شد. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری و دادههای کمّی با استفاده از تحلیل عامل تأییدی صورت گرفت. بر اساس نتایج، پیشایندها با 5 بعد (تمرکززدایی، شایستهگزینی، فرهنگسازی اجتماعی، توانمندسازی منابع انسانی و معرفت به ارزشهای دینی و مبانی تعلیم و تربیت) و 22 نشانگر و پیامدها با 4 بعد (محیط آموزشی هدایتگر، رضایتمندی و تعلق سازمانی، دستیابی به حیات طیبه، و عملیاتیشدن سند تحول بنیادین) و 21 نشانگر بهدست آمد. در ارتباط با موانع، نظام متمرکز، بالا بودن حجم اهداف بخشنامهها و دستورالعملها و آماده نبودن زیرساختها برای اجرای طرحها و اهداف بلندمدت در مدارس بهترتیب دارای بالاترین رتبهها بودند.
This study aimed to identify antecedents of, consequences of and the most important barriers to visionary educational leadership in elementary schools with mixed approach. The statistical population of the Qualitative part was academic experts and prominent school principals in Mashhad. The sampling method in qualitative section was purposeful with 23 . The statistical population of the quantitative section were primary school principals of Mashhad in the academic year of 1998-99, with 720 people That The 251 were chosed based on the Cochran sampling formula by stratified random sampling method . Data tool in qualitative section was semi-structured interviews and in quantitative section was researcher-made questionnaire. The face and content validity was verified by CVR coefficient. To confirm the reliability, the method of agreement between two coders and member control were used. Content and construct validity were used to validate the instrument in the quantitative section. The final questionnaire with convergent validity above 0.5 and composite reliability above 0.7 were implemented. Based on the results the antecedents were identified with 5 dimensions included decentralization, selection on merit, social culture building, human resource empowerment, knowledge of religious values, and foundations of education and 22 indicators. The Consequences were identified with 4 dimensions included guiding learning environment, organizational satisfaction, pure life, and operationalizing document of the fundamental transformation) and 21 indicators.As for barriers, centralized system, high volume of instructions and circulars, and unpreparedness of the infrastructure to implement long-term plans in schools earned the highest rankings, respectively.