چکیده:
به دلیل نقش مهم گردشگری در روند رشد و توسعۀ کشور، مدیران صنعت گردشگری همواره با چالش جذب گردشگر و جلب رضایتمندی مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویدادهای فرهنگی و درگیری ذهنی بر تصویر و قصد بازدید از مقصد در بین گردشگران بخش سراب میمه انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش را گردشگران بخش سراب میمه در استان ایلام در بهار 1400 تشکیل دادند که به علت نامشخص بودن تعداد گردشگران در منطقۀ مذکور، 385 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد که بالاترین حجم نمونه است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، پیمایشی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. دادههای مورد نیاز با ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. پرسشنامه روایی و پایایی قابل قبول داشت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری با نرمافزار Smart Pls نشان داد که رویدادهای فرهنگی و درگیری ذهنی بر تصویر و قصد بازدید از مقصد در بین گردشگران بخش سراب میمه، تأثیر مثبت و معناداری دارد. درواقع تصویر مناسب کلی و قصد بازدید مجدد از بخش سراب میمه، مستلزم توجه به برند رویداد، مؤلفههای ساختاری، رویدادهای فرهنگی، برند مکان، درگیری ذهنی گردشگر، تصویر کلی، تصویر شناختی و تصویر عاطفی از مقصد است و مدیران و بازاریابان گردشگری باید به این عوامل اساسی و مهم، توجه ویژهای داشته باشند.
Due to the important role of tourism in the development process of the country, managers of the tourism industry are always facing the challenge of attracting tourists and gaining satisfaction. The purpose of the research was to investigate the effect of cultural events and mental conflict on the image and intention to visit the destination among tourists in Sarab Meime. The statistical population of this research includes the tourists of Sarab Meime district of Ilam province in the spring of 1400. Due to the uncertainty of the number of tourists in the aforementioned area, the sample size was 385 people, which is the highest sample size. In terms of purpose, the current research is applied and has a survey nature of correlation type based on structural equations. The required data has been collected with a questionnaire tool which has acceptable validity and reliability. The results of data analysis using the method of structural equations with Smart Pls software showed that cultural events and mental conflict have a positive and significant effect on the image and intention to visit the destination among the tourists of Sarab Meime. In fact, the overall appropriate image and intention to revisit the Sarab Meime district requires attention to the event brand, structural components, cultural events, place brand, tourist's mental involvement, overall image, cognitive image and emotional image of the destination. Tourism managers and marketers should pay special attention to these basic and important factors.