چکیده:
اهمیت موسیقی در بستر فرهنگی جامعه، معاشرت شاعران با موسیقدانان، فعالیت آنها در حوزه موسیقی، پیوند موسیقی با شعر فارسی را ایجاد کرده است که تاریخ دیرینه دارد. در مطالعه حاضر با روش توصیفیتحلیلی، اشعار سه شاعر اهل موسیقی: علی اکبر شیدا، رهی معیری، محمدحسین شهریار از منظر توجه آنها به موسیقی آوازی و تأثیر آن در شعرشان با رویکرد زیباییشناسی بررسی شده است. تأثیر موسیقی در شعر هر سه مشهود است. علی اکبر شیدا تصنیفساز است و تمام اشعار او آهنگسازی شده است، رهی معیری چندین تصنیف سروده و با موسیقدانان ارتباط مستقیم داشته است. شهریار خود اهل موسیقی بوده و ضمن معاشرت با موسیقدانان، ساز نیز مینواخت. نتایج بررسی شعرشان نشان می-دهد: آشنایی سه شاعر با موسیقی آوازی و همکاری با موسیقدانان، در موسیقی شعر، زیباسازی و محتواسازی شعر آنها تأثیر گذاشته است، موسیقی شعرشان متناسب با ریتم و هماهنگ با الحان موسیقی است. در زیباییشناسی، کارکرد موسیقایی واژهها با آرایههای تکرار در سطح واج، واژه و جمله، جناس آمده و زیباسازی با واژههای موسیقی با آرایههای مراعاتالنظیر، تشبیه، ایهام فراوانی دارد. در محتواسازی، همسو با محتوای رایج موسیقی آوازی، وصف عشق، جفاکاری و بیوفایی معشوق، عواطف و اندوههای شخصی و اجتماعی، را با واژههای مصطلح موسیقی بیان کردهاند.
music has a long history importance of music in the cultural background of the society, the association of poets with musicians, their activity in the field of music, has created a link between music and Persian poetry. in this field influenced their poetry. In the present study, the poems of three musical poets: Ali Akbar Shida, Rahi Mo'ayyeri, Mohammad Hossein Shahriar have been analyzed from the perspective of paying attention to vocal music and its effect on their poetry with a stylistic approach. Ali Akbar Shida is a great ballad composer and all his poems are composed, Mo'ayyeri wrote several ballads and had direct contact with musicians. Shahriar himself was a musician and while socializing with musicians, he also played an instrument. The results of the research show: that poets' familiarity with vocal music and collaboration with musicians have influenced the music of poetry, the beautification and content of their poetry. The music of their poetry is in accordance with the rhythm and harmony of the music, as it is suitable for singing, and most of their poems are composed. . In the aesthetics and content, they used musical terms, there are many arrays of similes, allusions, puns, and Congeries. n the theme of the poem, in the lyrical content, they have used musical words, they have expressed the description of love, persecution and unfaithfulness of the beloved, personal and social sorrows, loneliness and solitude with musical terms.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير موسيقي آوازي در زيباييشناسي و محتواي شعر علي اکبر شيدا، رهي معيري، شهريار 1 مريم دليلي *2 دکتر حسين قلي صيادي 3 دکتر ژيلا صراطي 4 دکتر رجب توحيديان چکيده اهميت موسيقي در بستر فرهنگي جامعه ، معاشرت شاعران با موسيقيدانان ، فعاليت آنها در حوزة موسيقي، پيوند موسيقي با شعر فارسي را ايجاد کرده است که تاريخ ديرينه دارد.
در ارتباط با بررسي بازتاب موسيقي و اصطلاحات آن در ديوان شاعران ، در مورد شيدا، تحقيق مستقلي وجود ندارد، صرفا در پژوهش هايي که در مورد موسيقي، تصنيف و ترانه آمده است ، به صورت گذرا و اشاره به شعر او، مطلبي آمده است ، براي نمونه خالقي در کتاب "سرگذشت موسيقي ايران " او را معرفي کرده است يا در مقالۀ "بررسي ترانه سرايي در ادبيات فارسي" از عبدالله حسن زاده ميرعلي و محمدامين محمدپور (١٣٩٣) در بحث ترانه ، تصنيف هاي شيدا معرفي شده است .
شيدا در اين مضامين با کارکرد موسيقايي واژه ها، تصنيف سروده است اما رهي و شهريار از اصطلاحات موسيقي، مثل واژه هاي ساز، نوا، ني، مقام ، عشاق استفاده کرده اند.
Investigation of the reflection of vocal music in the aesthetics and content of Ali Akbar Shida, Rahi Mo'ayyeri, Shahriar Maryam Dalili1, Hosein Gholi Sayyadi2*, Zhila Serati3, Rajab Touhidian 4 Abstract music has a long history importance of music in the cultural background of the society, the association of poets with musicians, their activity in the field of music, has created a link between music and Persian poetry.