چکیده:
هدف: در پژوهش حاضر هدف «بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد در صنعت بیمه» است. برای انجام این مطالعه، تلاش شده تا وضعیت موجود عملکرد صنعت بیمه، از زوایای مختلف موشکافی شده، تغییر و تحولات آن موردبررسی قرارگرفته و متناسب با شاخصها، مؤلفهها و عوامل موثر و ویژگیهای درون و برونسازمانی شرکتهای فعال در صنعت بیمه ایران، یک مدل و الگوی جامع و یکپارچه مدیریت عملکرد ارائه شود.روش تحقیق: این مطالعه از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی و از شاخه میدانی به شمار میرود. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان صنعت بیمه تشکیل میدهند.نتایج: نتایج یافتهها حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصا شده در قالب سطوح مذکور، به عنوان متغیرهایی که باید در طراحی مدل مطلوب موردتوجه قرار گیرند، مورد تائید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 1.96 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 0.3 به دست آمد، لذا هیچکدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تائید شد؛ بنابراین درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تائید گردید.
Objective: In the present study, the aim is to "investigate the factors affecting performance management in the insurance industry." In order to conduct this study, an attempt has been made to scrutinize the current performance of the insurance industry from different angles, its changes and developments have been studied and in accordance with the indicators, components and effective factors and internal and external characteristics of companies operating in Iran insurance industry, a model and Provide a comprehensive and integrated performance management model.Methods: This study is an applied research in terms of purpose and descriptive in terms of data collection and field branch. The research method was survey. The statistical population of this research consists of insurance industry employees.Results: The results indicate that all the variables calculated in the form of the mentioned levels were confirmed as variables that should be considered in the design of the desired model. Also, considering that the absolute value of t-value for all relationships between variables was greater than the critical value of 1.96 and all factor loads in the standard state was greater than 0.3, so none of the relationships were rejected and all variables and relationships were confirmed; Therefore, the initial model of the research was finally approved.
خلاصه ماشینی:
براي انجام اين مطالعه ، تلاش شده تا وضعيت موجود عملکرد صنعت بيمه ، از زواياي مختلف موشکافي شده ، تغيير و تحولات آن مورد بررسي قرارگرفته و متناسب با شاخص ها، مؤلفه ها و عوامل موثر و ويژگي هاي درون و برون سازماني شرکت هاي فعال در صنعت بيمه ايران ، يک مدل و الگوي جامع و يکپارچه مديريت عملکرد ارائه شود.
جامعه آماري تحقيق حاضر شامل خبرگان دانشگاهي و متخصصين صنعت بيمه ايران مي باشند که گردآوري اطلاعات تا زمان اشباع ادامه يافته است ؛ همچنين براي انتخاب حجم نمونه از روش گلوله برفي استفاده شده است که بر اساس نظرات ١٧ نفر خبره و رويکرد سيستمي استراوس وکوربين در طي سه مرحله کدگذاري باز، محوري و انتخابي ، ٧٤ مفهوم و ٢٠ مقوله استخراج گرديده که از بين آن ها مقوله نظام مديريت عملکرد به عنوان مقوله ي مرکزي و ١٩ مورد ديگر اجزاي نظريۀ داده بنياد پژوهش را تشکيل دادند به لحاظ افزايش دقت و تکميل تر شدن فرآيند پژوهش از نرم افزار maxqda نيز بهره گرفته شد و درنهايت با بهره گيري از نظريه داده بنياد، در صنعت بيمه ايران يک الگوي مديريت عملکرد تدوين شده است .
گردآوري داده ها در اين تحقيق با توجه به اينکه هدف پژوهش حاضر بررسي عوامل مؤثر بر مديريت عملکرد در صنعت بيمه مي باشد، لذا براي جمع آوري اطلاعات از روش هاي مطالعات کتابخانه اي و تحقيقات ميداني استفاده شد.