چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی اهداف و ویژگیهای محتوایی برنامه درسی چندفرهنگی هنر دوره اول متوسطه با تأکید بر زیستبومهای ایرانی انجام شد. مواد و روش ها: برای نیل به این پژوهش از رویکرد کیفی و از روش سنتز پژوهی استفاده شد. میدان پژوهش 23 سند در زمینه آموزش هنر چند فرهنگی بود. پژوهشگر برای بررسی اسناد تا جایی پیش رفت که به اصل اشباع رسید. برای تحلیل مضمون ابتدا از نرم افزار مکس کیو دی و برای اعتباریابی دادهها مجدداً از کدگذاری سه مرحلهای دستی نظری (باز، محوری و انتخابی) استفاده شد. یافته ها: پژوهش نشان دادند که مؤلفههای محتوا شامل مؤلفههای فردی و اجتماعی بودند. نتیجه گیری: مؤلفههای هدف، شامل، دانش، نگرش و مهارت بودند. برخی از مولفه های دانش شامل ، آگاهی از آدابورسوم فرهنگهای مختلف ، آشنایی با سبکهای تفکر و زندگی و توسعه سواد قومی و فرهنگی ، برخی از مولفه های نگرش ، ایجاد نگرش مثبت به فرهنگهای مختلف ، پذیرش نسبی بودن ارزشهای فرهنگی ، به رسمیت شناختن فرهنگهای مختلف و برخی از مولفه های مهارت شامل مهارت درک و پذیرش تنوع اندیشه و ارزش ، توانایی نقدپذیری و توانایی خنثی کردن تعارضات درونگروهی می باشد.
Purpose: This research was conducted with the aim of identifying the goals and content characteristics of the multicultural art curriculum of the first secondary school with an emphasis on Iranian ecosystems.
Materials and Methods: To achieve this research, a qualitative approach and a research synthesis method were used. The field of research was 23 documents in the field of multicultural art education. The researcher went as far as to examine the documents until he reached the principle of saturation. First, MaxQD software was used to analyze the theme, and three-step theoretical manual coding (open, central and selective) was used to validate the data.
Findings: The research showed that the content components included individual and social components.
Conclusion: The target components included knowledge, attitude and skill. Some components of knowledge include awareness of the customs of different cultures, familiarity with the styles of thinking and life and the development of ethnic and cultural literacy, some components of attitude, creating a positive attitude towards different cultures, accepting the relativity of cultural values, recognizing different cultures. And some skill components include the ability to understand and accept the diversity of thought and value, the ability to be critical and the ability to neutralize intragroup conflicts.