چکیده:
شیوع ویروس کرونا که از اوایل اسفند 1398 همه عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران را تحت الشعاع قرار داد، نظام آموزشی را نیز که طبق روال عادی در همه جای دنیا غالبا مبتنی بر آموزش حضوری به شکل مستمر است به چالش کشید. هدف از پژوهش حاضر دیدگاه اساتید در خصوص ضرورت، جایگاه، چالشها و فرصتهای آموزش مجازی در دوران کرونا است. نوع پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع دلفی است و از نظر خانواده تحقیق ترکیبی از کیفی و کمی است. جامعه مورد پژوهش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان برابر با 135 نفر میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل یک پرسشنامه محقق ساخته که 21 سوال طیف لیکرتی برای سنجش ضرورت و جایگاه آموزش مجازی، و 21 چالش و 21 فرصت مستخرج از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با 4 تن از اساتید دانشگاه میباشد، که روایی ابزار توسط چند تن از اساتید دانشگاه تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برای ضرورت (73/0)، جایگاه (79/0)، چالش (73/0) و فرصت (75/0) به دست آمد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تی تک نمونهای با میانگین فرضی جامعه و آزمون تحلیل عاملی تاییدی با چرخش واریماکس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند: نتایج نشان داد که ضرورت آموزش مجازی در دوران کرونا از منظر اساتید بالاتر از حد انتظار میباشد ولی جایگاه آموزش مجازی پایین تر از حد انتظار می-باشد. همچنین 21 مولفه مربوط به چالشها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در 9 عامل تجمیع و مهمترین آن مسائل فنی و زیرساختی بود، از 21 مولفه مربوط به فرصتها در 8 عامل تجمیع شدند که مهمترین آن فرصت ارتقاء سطح سواد رسانهای اساتید است.
The spread of the corona virus, which has overshadowed all the political, economic, social and cultural fields of Iranian society since the beginning of March 2018 , has also affected the educational system, which is based on continuous face-to-face education as usual in all parts of the world, challenged. The purpose of this research is the views of professors regarding the necessity, place, challenges and opportunities of virtual education in the era of Corona. The type of descriptive research is Delphi-type survey, and from the point of view of the research family, it is a combination of qualitative and quantitative. The research population of the professors of Islamic Azad University of Saravan Branch is equal to 135 135 135 people, and 100 100 100 people were selected as a sample by random sampling method. The measurement tool includes a researcher-made questionnaire that has 21 questions on a Likert scale to measure the necessity and status of virtual education, and 21 challenges and 21 opportunities extracted from library studies and interviews with 4 university professors, and the validity of the tool has been evaluated by several University professors confirmed and its reliability was obtained using Cronbach's alpha for necessity (0.73 0.73 0.73 ), position (0.79 0.79 0.79 ), challenge (0.73 0.73 0.73 ) and opportunity (0.75 0.75 0.75 ). The data were analyzed using SPSS software and the t-tech test of a sample with the hypothetical average of the population and the confirmatory factor analysis test with varimax rotation: the results showed that the necessity of virtual education in the corona era from the point of view of the professors is higher than It is the expected limit, but the position of virtual education is lower than expected. Also, 21 components related to challenges were combined into 9 factors using confirmatory factor analysis, and the most important of them were technical and infrastructure issues, out of 21 components related to opportunities, they were combined into 8 factors, the most important of which was the opportunity to upgrade the level. The media literacy of the professors.
خلاصه ماشینی:
ضرورت، جایگاه، چالش ها و فرصت های آموزش مجازی در دوران کرونا عبدالملک سپاهیان 1 سعید سیدی 2 صص 82 - 67 تاریخ دریافت: 6/12/1399 تاریخ پذیرش: 7/5/1400 چکیده شیوع ویروس کرونا که از اوایل اسفند 1398 همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران را تحت الشعاع قرار داد، نظام آموزشی را نیز که طبق روال عادی در همه جای دنیا غالبا مبتنی بر آموزش حضوری به شکل مستمر است به چالش کشید.
داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تی تک نمونه ای با میانگین فرضی جامعه و آزمون تحلیل عاملی تاییدی با چرخش واریماکس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند: نتایج نشان داد که ضرورت آموزش مجازی در دوران کرونا از منظر اساتید بالاتر از حد انتظار می باشد ولی جایگاه آموزش مجازی پایین تر از حد انتظار می باشد.
با در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیِ همهگیریِ این ویروس، موضوع آموزش که به شدت از بحران کنونی اثر پذیرفته است از نگاه نظام آموزش عالی کشور، اکنون و در این مرحله اهمیت دارد، موضوع پیشگیری جریان ورود و خروج دانشجویان و در کنار آن بهداشت روانی و بحث تدام آموزش و قطع نشدن آن، آموزش عالی را دچار چالش نموده است و از طرفی نیز برای استفاده از امکانات COVID-19 WHO (World Health organization) Online Akbulut, Sahin and Esen Johnson, Veletsianos and Seaman distance education e-learning MOOC Rasmitadila و ظرفیتهای آموزش مجازی و از دور فرصت فراهم شده است.
Farajullahi, Mehran; Zare, Hossein; Hormozi, Mahmoud; Sarmadi, Mohammad Reza and Zarif-Sanaei, Nahid.
Investingating The Relationship between Organizational Culture With the Quality of Work Life of primary School Teachers in Second term of Alborz city, Qazvin provience Ali Hamidi Nia alihamidiniya92116@gmail.