چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تجارب معلمان در زمینه عوامل موثر بر خشونت در بین دانشآموزان دوره ابتدایی بود. میدان تحقیق و جامعه موردمطالعه معلمان مدارس شهر سنندج بودند. ازآنجاییکه پژوهشگر قصد داشت تجربه زیسته معلمان در زمینه عوامل موثر بر خشونت در بین دانشآموزان ابتدایی را پیدا کند؛ لذا راهبرد پدیدارشناسی انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش به شیوه هدفمند و ملاکی انجام شد. از بین معلمان مدارس شهر سنندج درمجموع از 10 نفر برای مشارکت دعوت به عمل آمد که 4 نفر آنان معلمان مرد و 6 نفر زن بودند. اصل اشباع نظری برای اتمام نمونهگیری مورداستفاده قرار گرفت. تجارب مشارکتکنندگان در دو الگو ترسیم گردید. 1- عوامل و پیامدهای معلمان (ناکارآمدی در تدریس و رفتار فردی، تنزل جایگاه و مقام معلم در جامعه، خشونت با همکاران و عوامل کادر مدرسه) 2- عوامل و پیامدهای دانشآموزان (افت و ترک تحصیل، افزایش معضلات اجتماعی، آسیب روحی و روانی).
The aim of this study was to investigate teachers\' experiences in the field of factors affecting violence among elementary school students. The research field and the study population were school teachers in Sanandaj. Whereas the researcher intended to find the lived experience of teachers in the field of factors affecting violence among primary school students; Therefore, the phenomenological strategy was chosen. The sampling method in this study was purposeful and standard. Among the school teachers in Sanandaj, a total of 10 people were invited to participate, 4 of whom were male and 6 female teachers. The principle of theoretical saturation was used to complete the sampling. Participants\' experiences were plotted in two models. 1- Factors and consequences of teachers (inefficiency in teaching and individual behavior, degradation of teacher status in society, violence with colleagues and factors of school staff) 2- Factors and consequences of students (dropout, increase in social problems, psychological damage and Psychological).
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 93-84 چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی تجارب معلمان در زمینه عوامل مؤثر بر خشونت در بین دانشآموزان دوره ابتدایی بود.
کودکانی که مشکلات رفتاری ازجمله خشونت دارند، نهتنها دارای نشانگان مرضی جسمانی مانند سردرد و دردهای معدی- رودهای هس Martin-Storey Heslop, Parkes, Januario & Sabaa بلکه در انزوا و تنهایی به سر میبرند و به خواستههای اجتماعی دیگران توجهی ندارند (لان کویست 1 ، 2013)؛ بنابراین، خشونت دربرگیرنده رفتارهای خصمانه نظیر ناسزاگویی، تهدید کلامی و دادوفریاد است که بهطور مستقیم موجب آزار و اذیت دیگران میشود.
نتایج این مطالعات نشان میدهد که با افزایش همدلی میتوان رفتارهای جامعه پسند و حرمت خود را در کودکان دبستانی افزایش داد (احمدی، عصاران، سید محرمی، سید محرمی، 13 > عوامل مؤثر بر بروز خشونت دانشآم > 1).
مدرسه: مدرسه عاملي است كه ميتواند با اتخاذ روشها و طريقه درست موجبات كاهش خشونت را فراهم آورد و در صورت عدم بهرهگیری از روشهاي تربيتي صحيح باعث افزايش اینگونه رفتارها و حركات گشته و يا براي بروز آنها زمینهسازی مينمايد و حتي گاهي فرزندان خانوادههايي كه از سلامت رواني برخوردارند و روابط خانوادگي آنها مبتني بر اصول و روشهاي درستي است با حضور در مدرسه رفتار پرخاشگرانه از خود بروز ميدهند (نجفي نژاد، 13 Lundqvist Suter, Pihet, Ridder, Zimmermann & Stephan 5).
روش پژوهش ازآنجاکه پژوهشگر قصد داشت تجربه زیسته معلمان در زمینه عوامل مؤثر بر خشونت در بین دانشآموزان ابتدایی را پیدا کند؛ لذا راهبرد پدیدارشناسی انتخاب شد.