چکیده:
هدف این پژوهش تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر تنیدگی ادراکشده و نشخوار خشم در دانش آموزان دختر ساکن خوابگاه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه موردنظر شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود که از بین آنها نمونه 45 نفری به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. 15 نفر دارای تنیدگی بالاتر از متوسط در یک گروه آزمایش و 15 نفر دارای نشخوار خشم بالاتر از متوسط در گروه آزمایش دیگر قرار گرفتند. 15 نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروههای آزمایش آموزش ذهن آگاهی در 8 جلسه توسط پژوهشگر اجرا شد و گروه کنترل، آموزشی دریافت نکرد. قبل و بعد از آموزش رویهمه گروهها آزمون تنیدگی ادراکشده و نشخوار خشم اجرا شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس تنیدگی ادراکشده کوهن و همکاران (1983) و مقیاس نشخوار خشم سوخودولسکی و همکاران (2001) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج نشان داد که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنیدگی ادراکشده و نشخوار خشم معنادار بود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان از برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش تنیدگی ادراکشده و نشخوار خشم در دانش آموزان استفاده کرد.
The aim of this study was to investigate the effect of mindfulness training on perceived stress and anger rumination in female students living in dormitories. The research method was semi-experimental and pre-test-post-test with control group. The study included high school girls who 45 subjects were selected by random sampling method. Fifteen subjects were in both experimental groups and 15 subjects were in the control group. For the experimental groups, mindfulness program was performed by the experimenter in 8 sessions, and the control group did not receive any training. Before and after the training, the perceived stress and anger rumination test was performed on all groups. The research instruments included Cohen et al.\'s (1983) perceived stress scale and Sukhodolsky et al. (2001) anger rumination scale. Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that mindfulness-based stress reduction program was significant on perceived stress (p <0.05, F = 6.54) and anger rumination (p <0.01, F = 9.76). According to the results of the research, it is possible to use the mindfulness-based stress reduction program to reduce perceived stress and anger rumination in students.
خلاصه ماشینی:
دانشآموزان ساکن در مدارس شبانهر peters Sprinthall & Collins anger Rumination Sukhodolsky, Golub & Cromwell Liverant, Kamholz, Sloan, Brown Takebe, Takahashi & Hiroshi Louisa, Katie & Kathrine در زمینه اقامتگاه و شرایط زندگی خود دارند.
ذهنآگاهی شامل یك آگاهی پذیرا و عاری از قضاوت وقایع جاری است (مهدی زاده علی اکبری دهکردی، نیلفروش زاده، علی پور و Skinner Lubker & Etzel Cohen &Williamson mindfulness Ost Kabat-Zinn Smoski & Robins Kimmes, Durtschi & Fincham.
در خصوص بررسی تأثیر ذهنآگاهی بر مدیریت هیجانات و بهزیستی روانی پژوهشهای مختلفی انجام شده است که به برخی از آ 10 xt="Clark"/>xt="Clark"/> (2020) پژوهشی با عنوان استفاده از درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی برای کاهش خشم و پرخاشگری در مدارس متوسطه انجام داد و نتیجه گرفت که: درمان شناختی رفتاری مبتني بر ذهنآگاهي، مهارتهاي مقابلهای، تنظيم هيجاني و عملكرد اعصاب را بهبود 11 ; Hiroshi"/>; Hiroshi"/> (2020) پژوهشی با عنوان ذهنآگاهی و نشخوار خشم انجام دادند؛ این پژوهش ممکن است از این ایده حمایت کند که مداخلات ذهنآگاهی میتواند برای کاهش نشخوار خشم مؤثر 12 & Shaine"/> & Shaine"/> (2019) پژوهشی با عنوان تأثیر برنامه ذهنآگاهی در سطح مدرسه بر Gardner & Moore Dennis, Grigoriadis, Zupancic, Kiss, Ravitz Pang, Ruch Teasdale, Williams, Segal Klussman, Curtin, Langer & Nichols Crane Bohlmeijer, Prenger, Taal& Cuijpers Maher, Cordova Wang, Kong Clark Takebe & Hiroshi Campbell, Lanthier, Weiss & Shaine ادراکشده و تنظیم هیجان در نوجوانان انجام دادند؛ نتایج پژوهش اثربخشی برنامه آموزش ذهنآگاهی را بر بهزیستی روانی دانشآموزان نشان داد.