چکیده:
در شرایط مجازی شدن آموزش، مفاهیم مهمی مثل کیفیت زندگی کلاسی، دستخوش تغییراتی شدهاند. این مطالعه باهدف تعیین مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تنظیم شناختی هیجان، بر کیفیت زندگی کلاسی دانشآموزان دوم متوسطه در پاندمی کرونا انجام شد. پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه تبریز میباشد، که به تعداد60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهعنوان نمونه تحقیق بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه شاهد قرار گرفتند. دانشآموزان هر سه گروه پرسشنامههای راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی برای یادگیری پینتریچ و دیگورت (MSLQ)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (CERQ)، پرسشنامه کیفیت زندگی کلاسی اینلی و بورک 1992 را در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل نمودند. گروههای آزمایش یک و دو، طی 16 جلسه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آموزش تنظیم شناختی هیجان را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANCOVA) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر این میباشد که میانگین کیفیت زندگی کلاسی در گروه شاهد که هیچ آموزشی دریافت نکردهاند در پسآزمون ثابت مانده است. درحالیکه میانگین کیفیت زندگی کلاسی در هر دو گروه آزمایش در پسآزمون افزایشیافته اما در پاندمی کرونا تاثیر آموزشهای تنظیم شناختی هیجان بیشتر از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بوده است. با توجه به ابعاد تاثیرات این پاندمی و تغییر روش آموزش و یادگیری، در کنار آموزشهای روتین کلاسی، آموزشهای مکمل مناسب ضروری میباشد.
In the context of virtualization of education, important concepts such as quality of classroom life have undergone changes. The aim of this study was to determine the effectiveness comparison of self-regulated learning strategies and cognitive emotion regulation training on quality of classroom life, of secondary high school students in corona pandemic. The research is quasi-experimental and the statistical population involves high school students in Tabriz, which a part of it as 60 people were selected by cluster sampling method and were randomly divided into two experimental groups and one control group. Students in all three groups completed the Motivational and Self-Regulatory Strategies for Pintrich & Digrott Learning (MSLQ), Granfsky et.al. Cognitive Emotion Regulation (CERQ) and Inley & Burke classroom quality of life Test Questionnaires , in pre-test and post-test. Experimental groups one and two received Self-regulated learning Strategies and Cognitive emotion regulation training in 16 sessions. Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results indicate that in the experimental groups compared to the control group. The quality of class life increased in both groups but the effect of cognitive emotion regulation training has been greater than self-regulated learning strategies training. The results indicate that in addition to routine classroom instructions, complementary instructions are necessary.
خلاصه ماشینی:
این مطالعه باهدف تعیین مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تنظیم شناختی هیجان، بر کیفیت زندگی کلاسی دانشآموزان دوم متوسطه در پاندمی کرونا انجام شد.
درحالیکه میانگین کیفیت زندگی کلاسی در هر دو گروه آزمایش در پسآزمون افزایشیافته اما در پاندمی کرونا تأثیر آموزشهای تنظیم شناختی هیجان بیشتر از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بوده است.
همچنین 10 anni, Conley, Chiu & Zaborski"/>anni, Conley, Chiu & Zaborski"/>، 2004) خشم 11 " Text="Wang, Horby, Hayden & Gao"/>" Text="Wang, Horby, Hayden & 12 , Bennett, Peladeau, Leszcz& Mazzulli"/>, Bennett, Peladeau Brooks, Webster, Smith, Woodland, Wessley, Greenberg & Rubin Roth, Schunk, Southman, Bretzel, Froeschl, Wallrauch & Hoelscher Tong Z-D, Tang, Li, Wang, Yi & Yan Battegay, Kuehl, Tschudin, Sutter, Hirsch, Widmer & Neher Barbisch, Koenig, & Shih, Sprang & Silman Manuell & Cukor Hawryluck،Gold, Robinson, Pogorski, Galea & Styra Liu, X.
Kakade, Fuller, Fan, Fang, Kong & Wu DiGiovanni, Conley, Chiu & Zaborski Wang, Horby, Hayden & Gao Maunder،Hunter, Vincent, Bennett, Peladeau, Leszcz& Mazzulli 2020)، عدم دسترسی به مراقبتهای پزشکی و مشکلات تغذیه (یونسکو، 2020) اشارهکردهاند.
نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری و آموزش تنظیم شناختی هیجان بر کیفیت زندگی کلاسی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجامشده است.
4- برگزاری دورههای آموزشی با موضوعات راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تنظیم شناختی هیجان برای دانش Van Bavel, Baicker, Boggio, Capraro, Cichocka, Cikara & Willer Coşkun, Garipağaoğlu & Tosun 5-تدوین دستورالعملهایی برای مشاوران مدرسه و آموزش آنها برای کمک به دانشآموزانی که ازنظر یادگیری با دشواریهایی مواجه هستند.