چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عملکرد خانواده و سبک فرزند پروری با سخت رویی دانشجویان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه ۳84 نفر بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس عملکرد خانواده، سخت رویی کوباسا و فرزند پروری بامریند و برای تحلیل نتایج از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش همزمان استفادهشده است. نتایج نشان داد که میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و عملکرد خانواده با سخت رویی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک فرزند پروری مقتدرانه و عملکرد خانواده بهطور مثبت و معناداری میتوانند سخت رویی دانشجویان پیشبینی کنند. یافتههای این پژوهش اهمیت شیوههای فرزندپروری مقتدرانه و تعاملات مثبت در خانواده را متذکر شده و ره گشایی مشاوران خانواده برای راهنمایی و اصلاح تعاملات آنها میباشد.
The aim of this study was to investigate the relationship between family performance and parenting style with students\' stubbornness. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all male and female students of Islamic Azad University, South Tehran Branch in the academic year 1401-1400. The sample size was 38 people who were selected by stratified random sampling. To collect the data, the Family Performance Scale, Cubasa Hardness, and Parenting Scale were used, and to analyze the results, descriptive statistical methods of mean and standard deviation were used, and at the inferential level, Pearson correlation coefficient and regression tests were used simultaneously. The results showed that there is a positive and significant relationship between authoritarian parenting style and family performance with hardship (P <0.05). The results of regression analysis also showed that authoritative parenting style and family functioning can positively and significantly predict students\' stubbornness. The findings of this study highlight the importance of authoritative parenting practices and positive interactions in the family and guide family counselors to guide and improve their interactions.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره پانزدهم، پاییز 1401، صفحات 181-170 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عملکرد خانواده و سبک فرزند پروری با سخت رویی دانشجویان است.
برای گردآوری دادهها از مقیاس عملکرد خانواده، سخت رویی کوباسا و فرزند پروری بامریند و برای تحلیل نتایج از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش همزمان استفادهشده است.
نتایج نشان داد که میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و عملکرد خانواده با سخت رویی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بیشتر روان شناسان صرفنظر از مکتبی که به آن معتقدند، کنشهای متقابل بین والدین و فرزندان را اساس تحول عاطفی تلقی میکنند (مهرابی زاده، نجاریان و بحرینی، ۱۳9۹)؛ اما کدام تعاملات و عملکردها در خانواده کارآمد و کدامیک ناکارآمد هستند؟ گلیک و همکاران (۱۹۸۷) معتقدند خانوادهای که وظایف بنیادی خود را انجام دهد مانند رفع نیازهای نخستین، پرورش و حمایت Hardiness Kobasa commitment control challeng کودکان و ...
درحالیکه برای فرزندان پسر، این عاملها ممکن است عاملهای اجتماعی و یا آموزشگاهی را نیز در برداشته باشد امریکتر، منکس، ولف و توماس (۱۹۹۶) در پژوهشی با عنوان بررسی رابطهی بین تعاملات خانواده و سلامت روانی نشان دادند که افراد سرسخت نسبت به گروه غیر سرسخت، خانوادهی خود را دارای انسجام یا پیوستگی بیشتری میدانند.
نتایج نشان میدهد که سبک مقتدرانه و عملکرد خانواده با سخترویی رابطه مثبت معنادار و سبکهای فرزندپروری سهلگیرانه و مستبدانه با عملکرد خانواده و سخترویی رابطه منفی و معنادار دارند و این ارتباط در سطح اطمینان 95/0 معنادار است.