چکیده:
پژوهش حاضر تحت عنوان نقش خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی و استرس شغلی در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان جوان و میانسال در سال تحصیلی 1401-1400 در شهرستان خوی انجامگرفته است. طرح این پژوهش با توجه به هدف آن از نوع کاربردی بوده و روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. جامعهی پژوهش معلمان ابتدایی شهرستان خوی بود که تعدادشان 1378 نفر بود. بر اساس جدول مورگان تعداد افراد نمونه 300 نفر بودند و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. برای انجام این پژوهش از پرسشنامههای: خستگی عاطفی چن و همکاران (2019)، پرسشنامه استرس شغلی (HSE) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلج، استفادهشده است. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار spss تحلیلشدهاند. تحلیل نتایج نشان دادند که فرضیههای پژوهش تائید شدند و خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی با (R=0/58) در سطح معنیداری (p <0/01) فرسودگی شغلی را پیشبینی کرد. همچنین استرس شغلی معلمان در دوران پاندمی کرونا نیز با (R=0/68) در سطح معنیداری (p <0/01)، فرسودگی شغلی در معلمان را پیشبینی کرد. بین استرس شغلی و خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی در بین معلمان جوان و معلمان میانسال نیز تفاوت مشاهده شد؛ بنابراین تمامی فرضیههای پژوهش تائید شدند.
The present study was conducted under the title of the role of emotional fatigue caused by virtual teaching and job stress in predicting burnout of young and middle-aged teachers in the academic year 2021-2022in Khoy city. The research is descriptive and correlational. The study population was primary school teachers in Khoy city, whose number was 1378 people. According to Morgan table, the number of sample people was 300 and the sampling method was stratified. To conduct this research, questionnaires: Emotional fatigue Chen et al. (2019), the Job Stress Questionnaire (HSE) and the Mass Burnout Questionnaire were used. The data obtained from the study were analyzed using SPSS software. The analysis of the results showed that the research hypotheses were confirmed and fatigue Predictability of virtual teaching with (R = 0.58) at a significant level (p <0.01) predicted burnout. Significantly (p <0.01) predicted burnout in teachers. Between job stress and emotional fatigue caused by virtual teaching among young teachers and middle teachers There was also a difference in the year. Therefore, all research hypotheses were confirmed.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره پانزدهم، پاییز 1401، صفحات 112-95 چکیده پژوهش حاضر تحت عنوان نقش خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی و استرس شغلی در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان جوان و میانسال در سال تحصیلی 1401-1400 در شهرستان خوی انجامگرفته است.
یکی از عارضههای جدید در زندگی به سبک مدرن، وجود استرس در محیط کار است (رحیمی، وحدتیان و جامه بزرگ، 1395) استرس شغلی کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی است بهگونهای که خواستهای محیط کار بیش از آن است که فرد از عهدهی انجام آن برآید، پژوهشها نشان میدهد که محیط شغل و استرسهای شغلی میتوانند باعث بیماری در کارکنان شده و یا روند ایجاد بیماری را تسریع نمایند (آزاد مرزآبادی و فشارکی، 1390) امروزه نیروی انسانی بهعنوان ارزشمندترین سرمایهی سازمان به شمار میرود، در طول قرن اخیر ماهیت کار کردن تغییرات گستردهای را تجربه کرده است و هنوز هم این تحولات با سرعت وصفناپذیری در حال پیشروی هستند، روحیات انسان بهگونهای است که با بروز تغییرات، خواهوناخواه در او استرس ایجاد میشود، استرس ناشی از فعالیتهای شغلی همواره بهعنوان تهدیدی برای سلامت کارکنان به شمار میرود (رحیمی، وحدتی Kumar, & Somani Roy,Tripathy, Kar, Sharma, Verma, & Kaushal Twenge, Joiner بزرگ، 1395).
این پژوهش تصمیم دارد نقش خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی و استرس شغلی را در پیشبینی فرسودگی شغلی در معلمان میانسال و جوان بررسی کند.