چکیده:
پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی (استنباطی) و با استفاده از منابع کتابخانهای، باهدف بررسی و تبیین اندیشههای فلسفی- تربیتی یورگن هابرماس و تبیین دلالتهای آن در تعلیم و تربیت (اهداف، اصول و روشها) انجام پذیرفته است. از اندیشههای هابرماس5 هدف، 6 اصل و 5 روش تربیتی بهدستآمده است. دلالتهای تربیتی استنتاج شده عبارتاند از: اهداف تربیتی: تفکر انتقادی، افزایش توانایی حل مسئله، رشد اخلاق گفتمانی، تفکر خلاق و خلاقیت، کنش گفتاری مطلوب در تعلیم و تربیت. اصول تربیتی: تاکید بر بحث و گفتگوی آزاد و متقابل، مشارکت، تفاهم و توافق در معرفتشناختی، اصل احترام به اندیشههای مخالف، تاکید بر عقلانیت در آموزش، تاکید بر حقوق متعلمان برای اظهارنظر و تاکید بر تفکر نقاد. روشهای تربیتی: روش فعالیت مشارکتی و گروهی، استفاده از رویکرد تاویلی، روش ارتقای مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان، روش استدلال در بحث و گفتگو و روش پرورش تفکر انتقادی. این یافتهها بیانگر ضرورت بازنگری در اهداف، اصول و روشهای تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور میباشد.
The present study with a descriptive-analytical (inferential) approach and using library resources, with the aim of examining and explaining the philosophical-educational ideas of Jurgen Habermas and explaining its implications in education (goals, principles and methods) ) Is accepted. From Habermas\'s ideas, 5 goals, 6 principles and 5 educational methods have been obtained. The inferred educational implications are: Educational goals: critical thinking, increasing problem-solving ability, growth of discourse ethics, creative thinking and creativity, desirable speech action in education. Principles of education: Emphasis on free and reciprocal discussion, participation, understanding and agreement in epistemology, the principle of respect for opposing ideas, emphasis on rationality in education, emphasis on the right of students to comment and emphasis on critical thinking. Educational methods: the method of participatory and group activities, the use of interpretive approach, the method of promoting communication skills in students, the method of reasoning in discussion and the method of cultivating critical thinking. These findings indicate the need to review the goals, principles and methods of education in the country\'s education system.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره پانزدهم، پاییز 1401، صفحات 14-1 چکیده پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی (استنباطی) و با استفاده از منابع کتابخانهای، باهدف بررسی و تبیین اندیشههای فلسفی- تربیتی یورگن هابرماس و تبیین دلالتهای آن در تعلیم و تربیت (اهداف، اصول و روشها) انجام پذیرفته است.
نتیجه تحقیق نشان میدهد که تأکید هابرماس بر عقلانیت Jurgen Habermas Palmer Max Weber Holub ارتباطی، زیست جهان و اخلاق گفتگویی در نظریه کنش ارتباطی اهداف زیر را مطرح میسازد: در سطح فردی رشد و شکوفایی خرد مبتنی بر ارتباط متقابل هنجاری (عقل ارتباطی) و در سطح اجتماعی دستیابی به تفاهم مبتنی برکنشهای اخلاقی هدف تربیت اخلاقی است.
محمدی و همکاران (1393) در پژوهشی با عنوان «اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر نظریه کنش ارتباطی هابرماس» در این پژوهش با بررسی مبانی نظری و تشریح و توضیح نظریه انتقادی و تحلیل نظریه کنش ارتباطی هابرماس یازده اصل تربیتی و سیزده روش تربیتی به دست آمد که تمامی آنها بر ضرورت بازسازی مفهوم یادگیری، مدیریت کلاس و مدرسه، نقش معلم و دانشآموز، چگونگی استفاده از مطالب و محتوای درسی، نحوی ارزشیابی تأکید میکنند.
تاکید بر عقلانیت در آموزش: عقلانی کردن آموزش به نظر هابرماس چنین است که در ارتباط با سایر کنشگران شرط های لازم برای تفاهم و توافق که هدف کنش ارتباطی است، برآورده می شوند (هابرماس، 1384).