چکیده:
این مطالعه به مقایسه کاربرد نظریه آزمون کلاسیک در مقابل نظریه سوال پاسخ در اعتباریابی پرسشنامه درگیری تحصیلی دانشجویان پرداخته است. حجم نمونه این پژوهش 750 دانشجو (265 پسر و 485 دختر) بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشجویان دانشگاههای تهران انتخاب شدند. به دلیل موجود نبودن نسخه فارسی پرسشنامه ابتدا ترجمه و تحلیل محتوایی آن توسط متخصصان صورت پذیرفت. سپس، روا سازی آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و پایایی آن با استفاده از تتای ترتیبی انجام شد. در ادامه، قدرت تمیز و قابلیت قبول و همچنین، منحنی ویژگیهای سوال و تابع آگاهی کل آزمون هم از طریق نرمافزار R بررسی شد. تحلیل پارامترهای سوال و آزمودنیها مشخص کرد این پرسش نامه قادر به تمیز بین افراد ازلحاظ مفهوم درگیری هستند. همچنین، بر اساس نظریه آزمون کلاسیک و نظریه سوال میتوان بهخوبی مشخص ساخت که کدام سوالها بهتر درگیری اجتماعی و درگیری تحصیلی را اندازهگیری میکنند. از نظر نظریه آزمون کلاسیک میزان دقت دو پرسش نامه بر اساس تتای ترتیبی مناسب است و نظریه آزمون کلاسیک نمیتواند نحوه پاسخ دهی افراد در گروههای بالاتر و پایین تر را به سوالات درگیری اجتماعی و درگیری تحصیلی نشان داده و مقایسه کند. در نهایت، بر اساس مجموع شاخصهای برازش میتوان دریافت که دادهها با مدل مفروض هماهنگی دارند.
This study compares the application of classical test theory versus item response theory in the validation of students' academic engagement questionnaire. The sample size of this research was 750 students (265 boys and 485 girls) who were selected by multi-stage cluster sampling method among the students of Tehran universities. Due to the non-availability of the Persian version of the questionnaire, first its translation and content analysis was done by experts. Then, its validation was done through exploratory and confirmatory factor analysis and its reliability using ordinal theta. In the following, clean power and acceptability, as well as the curve of the question characteristics and the awareness function of the whole test were also checked through R software. The analysis of the question parameters and the subjects determined that this questionnaire is able to distinguish between people in terms of the concept of conflict. Also, based on classical test theory and question theory, it is possible to determine which questions better measure social involvement and academic involvement. According to the classical test theory, the accuracy of the two questionnaires based on the ordinal theta is suitable and the classical test theory cannot show and compare how people in higher and lower groups answer the questions of social involvement and academic involvement. Finally, based on the sum of the fit indices, it can be seen that the data are fit with the assumed model.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره پنجم، شماره هفدهم، بهار 1402، صفحات 120-102 چکیده این مطالعه به مقایسه کاربرد نظریه آزمون کلاسیک در مقابل نظریه سؤال پاسخ در اعتباریابی پرسشنامه درگیری تحصیلی دانشجویان پرداخته است.
در حقیقت، این دو برنامه نقشی اساسی در آزمونسازی و تحول نظریههای مربوط به درگیر شدن داشتهاند (آستین، b1993؛ 1984، 1999؛ کوه، 2001) و سالها پژوهشگران برای ساخت و آزمون مقیاسهای متفاوت درگیری که موضوعات گوناگونی (از چالشهای علمی و تعامل دانشجو با دانشکده گرفته تا تنوع تجارب) را موردبررسی قرار میدهند، تلاش کرده 16 t=" Chang"/>t= student involvement Astin integration engagement Berger & Milem Kuh Tinto Edvards cognitive gains retention Pascarella & Terenzini McCallum, Schultz, Sellke & Spartz synthesis of the higher education literature cooperative institutional research program (CIRP) national survey of student engagement (NSSE) Chang همکاران، 2004؛ چانگ و همکاران، 2008؛ کل 1 ، 2007؛ فرانکلین 2 ، 1995؛ هورتادو 3 و همکاران، 2008؛ هورتادو و همکاران، 2007؛ ساکس 4 ، 2008؛ ساکس و همکاران، 2005).
مطالعه عمیق در مورد نظریه آزمون کلاسیک در مطالعات لور 9 k"/>k"/> (1968) و مطالعه در مورد نظریه سؤال پاسخ در 10 ; Yen"/>; Yen"/> (1979 و 2002) ان Cole Franklin Hutrado Sax Tang, Mcloyd & Hallman Cooperative Institute Research Program (CIRP).
سپس، چند کلاس بهصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامهها برای کل افراد کلاس (هماهنگ با روش نمونهگیری خوشهای) اجرا common factor Morizot McDonald Reise Tabachnick & Fidell local independent ابزار اندازهگیری ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه درگیری دانشجویان (شارکنس و دی آنجلو، 2011) بود.