چکیده:
چکیده مقدمه: اعضای هیئت علمی دانشگاه، از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار ساختار آموزشعالی یک کشور را تشکیل میدهند. از این رو، توسعه و تکمیل اعضای هیئت علمی، به عنوان بخشی از مدیریت منابع انسانی در سطح دانشگاه نقش خاصی را در مدیریت دانشگاهها ایفا میکند. بالندگی اعضای هیئت علمی کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی محسوب میشود. هدف این پژوهش تدوین الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان بود. روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﻬﺎرﭼﻮب رویﮑﺮد ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی روش نظریهی برپایه اﻧﺠﺎم پذیرفت. دادههای مورد با به کارگیری مصاحبههای نیمه ساختار یافته، با تاکید بر دو صفت دوشادوش بودن و پیچش حلزونی، در سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA، جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نمونهگیری به صورت هدفمند و نظری بود. برای بررسی اعتبار نظریهی بر پایه، در پژوهش حاضر از سه روش، بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش و قابلیت ساخت پرسشنامه استفاده شد. یافتهها: براساس مصاحبههای انجام گرفته، 650 کد یا مفهوم اولیه، 92 مقوله فرعی و 14 مقوله اصلی استخراج گردید؛ که مقولههای استخراجی در قالب الگوی پارادایمی تحلیل شد. نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که مقولههای اساسی بالندگی در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر پیشایندها، فرایندها و برآیندها میباشد. پیشنهاد میشود سیاستگذران دانشگاهی در تئوری و عمل به این الگوی پارادیمی، دید سیستمی داشته باشند. چراکه، هر یک از این مقولهها، در برنامهریزی، سازماندهی و راهبری مطلوب بالندگی اعضای هیئت علمی موثر میباشند. کلید واژگان: بالندگی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه فرهنگیان.
Abstract
Introduction:Faculty members are one of the major factors in the structure of higher education in a country.Therefore,the development of faculty members as part of university-level human resources management has a special place in university management. The faculty members development is key to promoting the quality of higher education. The purpose of this study was to develop a model of development faculty members at Farhangian University.
Methods: The present study was conducted within the framework of a qualitative approach and using the grounded theory approach.Data were collected and analyzed using semi-structured interviews,focusing on the two traits of twist and compeer in three stages of open coding, axial coding and selective coding were collected and analyzed used MAXQDA software.Sampling was purposeful and theoretical. To evaluate the validity of the theory based on the present research,three methods of participant review and review of non-participating experts and questionnaire capability were used.
Results: Based on the interviews, 650 codes or basic concepts, 92 sub-categories and 14 main categories were extracted; the extracted categories were analyzed in the form of a paradigm model.
Conclusions: Findings show that the main categories of Faculty development in Farhangian University are based on antecedents, processes and outcomes. It is suggested that academic policymakers have a systematic view on the theory and practice of this paradigm. Because, each of these categories are effective in planning, organizing and optimally leading the development of faculty members.