چکیده:
هدف: در سالهای اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی به این باور رسیده اند که دلبستگی به مدرسه و درگیری تحصیلی به عنوان یک حالت روانشناسی در دانش آموزان پیرامون تواناییهای شان نقشی کلیدی در تاب آوری تحصیلی آنان دارد هدف این پژوهش تدوین و آزمون مدل ارتباط بین تاب آوری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 400 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند. پرسشنامه های تابآوری تحصیلی ساموئلز و وو (2009)، دلبستگی به مدرسه موتون و همکاران (1993) و درگیری تحصیلی زرنگ (2012) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها با دو نرم افزار SPSS و AMOS انجام شد. یافته ها: یافتهها بیانگر تاثیر مستقیم و معنادار تاب آوری تحصیلی بر درگیری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه و همچنین درگیری تحصیلی بر دلبستگی به مدرسه است. از طرفی یافتهها نشان دهنده اثر غیرمستقیم و معنی دار تابآوری تحصیلی بر دلبستگی به مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی بود. نتیجهگیری: با افزایش تابآوری تحصیلی و درگیری تحصیلی می توان دلبستگی به مدرسه در دانش آموزان را نیز افزایش داد.
Background and Aims: In recent years, education and psychology specialists have come to believe that attachment to school and Academic Engagement as a psychological state in students about their abilities is key to their academic resilience, The purpose of this study was to Modeling and testing the Relationship between academic resilient and school Attachment with mediation of Academic Engagement.
Methods: The research method is descriptive correlation and structural equation model. The statistical population of the study consisted of all secondary school students in Sardasht who were studying in the academic year of 2016-2017. From this population, 400 students were selected using multi-stage cluster sampling method. Standardized questionnaires of academic resilience of Samuels and Wu (2009), attachment to school Moton et al. (1993) and academic engagement Zerang (2012) were used as assessment tools. Data analysis was performed using SPSS and AMOS software were.
Results: Findings indicate a direct and significant effect of academic resilience on academic engagement and school attachment as well as academic engagement on school attachment. On the other way, the findings showed an indirect and significant effect of academic resilience on school attachment mediated by academic Engagement.
Conclusion: By increasing these academic resilient and Academic Engagement, students' attachment to school can also be increased.