چکیده:
مقدمه: شایستگی فارغالتحصیلان پرستاری یک مسئله مهم در امر مراقبتهای بهداشتی است زیرا با استانداردهای حرفهای، ایمنی بیمار و کیفیت مراقبتهای پرستاری مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای محوری موردنیاز دانشآموختگان پرستاری انجام شده است. روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت 35 نفر از خبرگان پرستاری از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته و به روش نمونهگیری هدفمند چندگانه در سال 98-1397انجام شد. تجزیه وتحلیل دادهها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید-استرلینگ انجام پذیرفت. تایید روایی با بکارگیری راهبردهایی همچون اجرای فرایند نظاممند ثبت دادهها، افزایش تعداد و تنوع در مصاحبهشوندگان، بازنگری مکرر دادهها، کنترل توسط اعضا و داوران بیرونی انجام شد؛ و سنجش پایایی از طریق پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کدگذار به صورت دستی انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی استفاده شد. نتایج: در فرایند تحلیل مضمون، درمجموع 342 مضمون پایه استخراج گردید که در قالب 34 مضمون سازماندهنده فرعی و 14 مضمون سازماندهنده اصلی طبقهبندی شد و درنهایت 9 مضمون فراگیر شناسایی گردید که شامل شایستگیهای تخصصی و حرفهای، فردی، بینفردی و ارتباطی، اخلاقی و رفتاری، آموزشی و پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی، رهبری و مدیریتی، فناوری اطلاعات و مدیریت دانش؛ و شایستگیهای بین حرفهای و جهانی میباشد. نتیجهگیری: توانمندسازی دانشآموختگان پرستاری به انواع مهارتها و ابعاد مختلف شایستگیهای محوری نهتنها به تضمین کیفیت و اثربخشی مراقبتها و درنتیجه ارتقا سطح سلامت جامعه کمک میکند، بلکه موجب حفظ ارزش و جایگاه اجتماعی حرفهی پرستاری میگردد.
Introduction: Nursing graduates' competency is an important issue in health care because it is related to professional standards, patient safety and quality of nursing care.The purpose of this study was to identify the core competencies required by nursing graduates.
Methods: This qualitative study was conducted with the participation of 35 nursing experts through semi-structured interviews and multiple purposeful sampling in 2018-19. Data analysis was performed by manual coding and through thematic analysis with inductive approach and the Attride-Stirling model. Validation was promoted by using strategies such as implementing a systematic process of recording data, increasing the number and variety of interviewers, reviewing the data frequently, controlling members and external reviewers; And the reliability measurement was performed manually through retest reliability and reliability between the two coders, and after the coding was completed, the results of these two coding were compared with each other and the holistic method was used.
Results: In the thematic analysis process, a total of 342 basic themes were extracted, which were classified into 34 sub-organizer themes and 14 main organizer themes, and finally 9 global themes were identified that included Specialized and professional competencies, individual, interpersonal and communicational, ethical and behavioral, educational and research, social and cultural, leadership and management, information technology and knowledge management; and inter-professional and global competencies.
Conclusions: Empowering nursing graduates to different types of skills and dimensions of core competencies not only helps ensure the quality and effectiveness of care and thereby enhances community health, but also preserves the social value and status of the nursing profession.