چکیده:
هدف پژوهش طراحی و تبیین مدل رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان دبیرستانهای مناطق هفت گانه مشهد بود. پژوهش از نوع توسعهای –کاربردی وآمیخته بود. ابتدا با تکنیک دلفی نظرات24 نفر از خبرگان مدیریت آموزشی و مدیران باتجربه مناطق هفت گانه مشهد گردآوری شد. سپس پرسشنامه تحقیق براساس ابعاد و مؤلفههای بدست آمده ، طراحی و پس از تایید روایی صوری ، محتوایی (15 نفر از افراد خبره حوزه مطالعاتی) و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (80/0) در بین 377 نفر از کارکنان دبیرستانهای مشهد که به صورت تصادفی انتخاب شدند توزیع گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای معادلات ساختاری و نرم افزارهای Spss و Amos انجام شد. سبک رهبری اخلاقی دارای 4 بعد(14 مولفه) بود که ابعاد فردی و مدیریتی بالاترین اهمیت را داشتند . همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی نیز دارای 4 بعد(16 مولفه) بود که ابعاد زیست محیطی و اجتماعی دارای بیشترین اهمیت بود. با توجه به اهمیت سبک رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی در ارتقای سطح بهره وری و اولویت جنبه های فردی و مدیریتی و ابعاد زیست محیطی و اجتماعی مدیران آموزش و پرورش و مدارس باید توجه ویژه ای را به این ابعاد و مولفه ها مبذول دارند.
The purpose of this study was to design and explain the model of ethical leadership with social responsibility of high school staff in the seven districts of Mashhad. The research was in development-applied and mixed method. First, with the Delphi technique, the opinions of 24 experts in educational management and experienced management of the seven districts of Mashhad were collected. Then, the research questionnaire was designed according to the obtained dimensions and components. The face , content validity (15 experts in the field of study) and reliability (Cronbach's alpha 0.80) confirmed, and among 377 Mashhad high school staff , which were selected randomly, distributed.Data analysis was performed using structural equation methods and Spss and Amos software. Ethical leadership style had 4 dimensions (14 components) that individual and managerial dimensions had the highest importance. Also, organizational social responsibility had 4 dimensions (16 components) which the environmental and social dimensions were the most important. Given the importance of ethical leadership with organizational social responsibility in promoting the level of organization productivity and individual , managerial, environment and social dimensions priorities , managers of education and schools should pay special attention to such components.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهميت سبک رهبري اخلاقي با رويکرد مسئوليت پذيري اجتماعي سازماني در ارتقاي سطح بهره وري و اولويـت جنبـه هـاي فـردي و مـديريتي و ابعـاد زيسـت محيطي و اجتماعي مديران آموزش و پرورش و مدارس بايد توجه ويژه اي را به اين ابعـاد و مولفـه هـا مبذول دارند.
لـذا بـا توجه به اين که نويسندگان مقاله حاضر نتوانستند تحقيق جامعي که رابطه بين دو متغيير مهم رهبري اخلاقي با رويکرد مسئوليت پذيري اجتماعي سازماني را در نظام تعليم و تربيـت بـا تاکيـد بـر جـو مدارس بيابند، تحقيق حاضر با هدف پـر کـردن شـکاف علمـي موجـود در ايـن زمينـه و اشـتراک گذاري نتايج و پيشنهادات کاربردي در زمينه متغييرهاي مذکورانجام شد.
اين مدل شامل رهبري اخلاقي و مسئوليت پذيري اجتماعي به همراه ابعـاد و مؤلفـه هـاي آن ها با ضرايب معنيدار (١٩٦ نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٢٣٣ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٦.
علاوه بر اين از آنجا کـه طبق يافته هاي مدل ها در بين ابعاد ٤ گانه مسئوليت پذيري مديران مدارس نيز ابعاد زيست محيطي و اجتماعي بيشترين اهميت و بالاترين اولويت را به خـود اختصـاص دادنـد، مسـئولان آمـوزش و پرورش بويژه مديران مدارس بايد براي تقويت روابط بين فردي درون و برون سازماني در مدارس از طريق توسعه رهبري اخلاقي براي ارتقاي سـطح مسـئوليت پـذيري دانـش آمـوزان و در نهايـت افراد جامعه گام هاي لازم را بردارند.
(2020), "A study on the effect of ethical leadership on teachers’ moral motivation at schools in Pakistan", International Journal of Educational Management, Vol. 34 No. 6, pp.