چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم - شاگرد و رضایت از زندگی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان رباطکریم بود. حجم نمونه پژوهش شامل 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش علاوه بر برگه حاوی اطلاعات جمعیتشناختی شامل دو پرسشنامه بود که عبارتاند از: پرسشنامه رابطه معلم -شاگرد موری و زیواچ (2011) و پرسشنامه رضایت از زندگی در دانشآموزان هیوبنر (2001). نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش حل مسئله بر رضایت از خانواده، رضایت از مدرسه و رضایت از خود گروه آزمایش تاثیری معنادار دارد (0/05> p) ولی بر رضایت از محل و رضایت از دوستان تاثیر معنادار ندارد (0/05p). نتیجه این پژوهش بیانگر این بود که دستاندرکاران آموزش و پرورش، بهویژه وزارت آموزش و پرورش زمینههای لازم را برای آموزشهای حل مسئله به دانشآموزان فراهم آورند. همچنین مشاوران و مربیان تربیتی باید از آموزشهای حل مسئله برای بهبود دانشآموزانی که دچار مشکلاتی مانند تعارض با معلم و عدم رضایتمندیاند، بهره بگیرند.
This study was carried out to investigate the impact of problem solving skills training on teacher-student relationship and life satisfaction. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study comprised all sixth grade female students in Robat Karim in 2019-2020 academic year. Convenience sampling method was used and 60 subjects were chosen and randomly assigned to experimental and control groups (30 subjects each group). In addition to a demographic information sheet, two questionnaires were utilized: The Inventory of Teacher-Student Relationships (Murray & Zvoch, 2011) and Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale (Huebner, 2001). Results of analysis of covariance showed that problem solving skills training had a significant effect on satisfaction with the relationship with family members, satisfaction with school life, and self-satisfaction in the experimental group (p0.05). The results also revealed that problem-solving skills training led to improvement of all the three dimensions of teacher-student relationship (communication, support and alienation) in the experimental group (p
خلاصه ماشینی:
Huebner, Laughlin, Ash & Gilman 7.
توضيحات ارائه شده نشان مي دهد که رابطه معلم - شاگرد و رضايت از زندگي هر کدام تأثيري بسزا بــر وضعيت کلي فرد و به طور خاص بر وضعيت تحصيلي او دارد، بنابراين انجام دادن مداخلات ضروري براي بهبود آنها يک مسئله اساسي است .
از اين رو مســئله پژوهش حاضر اين اســت که آيا آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم – شاگرد و رضايت از زندگي دانش آموزان دختر پايه ششم شهرستان رباط کريم تأثير معنادار دارد؟ فرضيه هاي پژوهش ١.
Kuo, Hwang & Lee e شمارة ٣ ̈e شمارة پياپي ٥٢ ̈e سال هجدهم ̈e پاييز ١٤٠٠ 104 براي گرداوري اطلاعات لازم در پيش آزمون و پس آزمون علاوه بر اطلاعات جمعيت شــناختي از دو پرسشنامه نيز استفاده شده است .
Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale e پاييز ١٤٠٠ ̈e سال هجدهم ̈e شمارة پياپي ٥٢ ̈e شمارة ٣ 105 دوستان ، رضايت از مدرسه ، رضايت از محل و رضايت از خود به ترتيب ٠/٧٤، ٠/٧٦، ٠/٨٧، ٠/٧١ و ٠/٨٢ به دست آمده و براي نمره کل پرسشنامه اين مقدار ٠/٧٦ بوده است .
1. D’zurilla & Goldfried e شمارة ٣ ̈e شمارة پياپي ٥٢ ̈e سال هجدهم ̈e پاييز ١٤٠٠ 106 يافته ها براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و اســتنباطي استفاده شده است .
Jacobs, Reinecke, Gollan & Kane 4.
نتايج پژوهش بيانگر اين موضوع بود که آموزش حل مسئله مي تواند منجر به بهبود اشتياق تحصيلي ، رابطه معلم – شاگرد و رضايت از زندگي در دانش آموزان شــود.